Tuesday, March 30, 2010

KESESAKAN LUAR BIASA, KIPTIYAH TARIK MUKA

Posted by makcik rehan KJB at 12:29 AM
Harini balik kerja lewat sgt
kesian kat anak-anak...

Al-kisah, laluan menghala ke / dari Tol Rawang jem luarbiasa
nak kata hujan lebat sgt, rasanya tak lebat tara mana pon
sumber-sumber tak sahih kata air naik...
makanya jalan yang memang biasanya sangat jem bertukar jadi jem luar biasa
ekor dah sampai ke Pekan Rawang, tak bergerak-gerak...
Makcik roger Pakcik... kami singgah kedai mamak kejap
dengan harapan traffic akan reda selepas sejam.
Malangnya makin teruk...

PS gegas balik umah Nenek Onah nak solat Maghrib
Makcik tgh off, so... merewang ke Mydin kejap...
kuar dari Mydin tengok jem makin teruk
Masuk pulak Parkson... cuci mata sana-sini...
pukul 8.40, kuar dari Parkson nampak ekor jem dah sampai depan Parkson

Tak buleh jadi, sian anak-anak kat umah
si Kiptiyah pulak bukan buleh bertolak ansur sgt..
so makcik ambik keputusan masuk Highway
dengan harapan dapatla potong sikit jem tu bila kuar kat Tol Rawang nanti
Walaupon jarak dia jauh kemain dan sgt tak logik....
dari Rawang pegi Bkt Beruntung, lepas tu kuar balik kat Tol Rawang
anak-anak punya pasal... kena bagi logik jugakla...

8.40 malam bertolak.. pukul 10 baru sampai rumah!
*pengsan*

Sampai jer rumah, Aisyah terus terpa ke pintu...
Awak dah datang Mamaaa!
Sian dia... tertunggu-tunggu Mak Besar dia balik keje...
Masuk rumah, lagi sekali rasa nak pengsan
Punyalah berselerak dengan mainan Aisyah, mcm kapal lanun!
Asyraf dah belayar dalam buai...
Makcik pegi dapo nak minum air... bertembung dgn Kiptiyah....
Punyalah dia tarik muka.... masam mencuka....
Haihhh.... aku ka tuan? dia ka tuan nih?

Tak kuasa dah aku nak marah nak tegur...penat sungguh Makcik harini...
lantak ko lah labu....
Makcik pegi hall, kemas mainan dan buku-buku Mencah yang berselerak
penat-penat pon, kemas gakla sesikit mana patut...
tak lalu nk pandang, semak perut!
Si Kiptiyah mcm sengaja biar rumah tunggang langgang...
tanda protes kot... sbb Makcik laki-bini balik lambat...
Padehal 2 kali aku talipon bagitau... macet teruk sgt... tak bergerak-gerak...
Makcik masuk highway pon tak membantu....
sangkut kat Plaza Tol tu dekat setengah jam
Ikut logik, apehal aku nak talipon bagitau sebab musabab balik lambat kan?
dia bukan bos aku pon!
Haihhh....

Semakin membuak-buak rasa nak terminate Indon tak sedar diuntung nih!
Nilah bahana bila kita bagi muka sgt...

Bila sekali-sekala kena jaga budak2 ni sampai malam, mulalah tarik muka...
Biasanya, once kami dah balik keja... memang tak suruh dia buat apa2 dah...
bergedik santailah dia dalam bilik tu... mengukik gelak-gelak...
bergayut kat talipon sampai tgh malam...
esok paginya... PS dah bgn, dah siap mandi... dia baru nak bgn...
Jangan harapla dia nak bancuh ayaq ka.. bakar roti ka...
Sedangkan air panas pon makcik yang kena masak pagi-pagi...
Makcik jugak yang terhegeh-hegeh panaskan makanan Asyraf...
Itu belum Makcik suruh dia prepare bubur Asyraf tiap2 hari tu...

Aisyah punya lunch pulak hari-hari telur goreng kompom punya
sebab stok ikan dan ayam tetap keras kejung tak berganjak...
tandanya dia tak masak la tu...tapi telur pulak sikit punya cepat habis...
sebab itu Makcik korang kena gigih jugak memasak tiap kali balik keja...
sian kat anak... makan tah hapa2 jer masa seharian dgn Bibik

Kain baju pon tak penah suruh dia basuh...
CD Asyraf sekalipon... memang mesin yang basuh...
Makcik sendiri yang kutip, asingkan dan bubuh dalam mesin tiap2 malam..
esok pagi dia jemur saja...
itupon kadang-kadang tarik muka macam haram!

Haritu masa 3 hari Makcik kursus kat Kuantan
Tinggalkan dia dgn anak-anak kat umah Nenek Onah...
Sebelum tu dah siap pesan macam-macam kat dia...
Jangan dok asyik nk melepap konon-konon buai Asyraf dlm buai...
Kena tolong-tolong Nenek kat dapo....kemas umah...sidai kain....
Sebab Nenek Onah sgt pengemas dan pembersih orangnya...
Nenek tak suka semak-semak

Nenek kata muka dia selebet jer sepanjang 3 hari tu
takmau becakap... asyik masam muka... asyik bergayut talipon...
Pantang lepa...dia lesap mengepam naik bilik kat atas
paling Makcik hangin, bila Nenek Onah cerita...
Darah period dia tembus kena cadar... kena tilam....
Dia buleh buat tatau...tak basuh cadar tu...
Bila dah balik Tmn Bayu,
Nenek naik atas nampak cadar tu bertompok darah period
Nenek yang terpaksa basuh cadar dan tilam tu!
Masatu Makcik rasa nak bagi pelempang pon ader....
Memang bangsa Madura ni pengotor yang hamat ker?

Inila salah satu sebab Makcik tak bagi dia masak utk kami anak beranak
even bubur Asyraf pon, Makcik prepare sendiri A to Z
dia cuma panaskan dan suapkan ajer...
tak gamak aku bayangkan Asyraf makan masakan dia
Makcik memang penggeli.... dah la dia suka simpan kuku panjang
bukan nk reka cerita... memang kuku dia panjang banget!
feeling-feeling artis ker..GRO ker...aku tatau la kan..
sampai 3,4 kali Makcik tegur suruh potong kuku...
dia buat derk... tarik muka!
Last-last Makcik hulur kepit kuku direct kat dia....
KO POTONG KUKU KO SEKARANG BIK!
Dengan muka masam mcm cencorot... dia potong akhirnya...
tapi bukan potong pendek terus... potong cukup syarat...
sampai Nenek Onah pon penah tanya kat Makcik...
Kenapa si Bibik tu kuku panjang sgt?
Nanti tercakar masa mandikan budak...
Haihhhh......

Dengan Aisyah dan Asyraf ni dia buat mcm robot jer
Dia bagi mandi, bagi makan, bagi susu...
takde nak becakap bergurau ke hapa...
Kadang2 depan-depan kami pon dia bantai menjerit kalau Mencah naughty...
Dia buat kerja sgt kasar, kalau nk mandikan Mencah
dia seret ke bilik air takde nak pujuk-pujuk bagai, janji keja dia selesai!
Siap mengeluh-ngeluh...
sebab tu Mencah memang takde bonding langsung dgn dia
Bibik ada ker... takda ker .... dia tarak heran...
Kalau Mama ada, memang Mama yang dia cari kalau nk apa-apa...
Adala sekali sekala bila mood dia baik... biasanya kalau esok tu dia akan cuti...
barulah nampak muka dia manis sikit.. ada gurau2 dgn anak-anak...

Kadang-kadang makcik kesian kat Mencah...
mesti dia boring mengadap muka Indon tu hari-hari kan?
langsung tak becakap... Haihhh.....

Last week masa tgh masak lunch
Makcik tanya direct kat Kiptiyah...
kenapa suka tarik muka bila org bercakap...
kenapa buat pekak badak bila org tinggal pesan...
Kenapa buat kerja mcam nak tak nak...

Dia kata...
Saya lagi runsing kak... mikirin kampung...
Kalau kepala lagi runsing, saya malas mau ngomong kak...
dengar orang ngomong juga bikin saya lagi runsing

Masatu rasa mcm nak hayun kuali hempuk ke muka dia!

Apa ko ingat ko tu expatriat terhormat ker...
Permit pon tak dak, menulis pon tak geti...
ada hati nak besar kepala, nak runsing2 bila majikan ko ngomong!
Macam harem tak?

Last-last Makcik tanya...
Jadinya sekarang aku nak tanya kau betul-betul...
Kau nak kerja lagi dgn aku atau tak?


Entahla kak.... enggak tau...

So, makcik buleh conclude di situ.. dia dah takdak hati nak kerja..
boleh pulak cakap enggak tahu... sekali lagi macam haram kan!

Sebenarnya kak...
saya kalau boleh mahu kerja datang pagi pulang petang...
kayak kawan-kawan di rumah Makcik [Makcik dia]
Nanti kalau suami saya datang, saya mau kerja pulang hari kak

Ewww.... laki ko nak datang pulak dah...
koserla aku nak mengantar mengambik ko hari-hari...
dah roper drebar lak aku ha....
sekarang pon dah cukup lemak...
2 kali sebulan kami ngantar dan ngambik dia ke rumah makcik dia
kalau dah hari-hari... tak ker roper drebar aku ni?


Last-last Makcik bagi kata dua kat dia....
Sekarang, mau kerja atau tidak?
Kalau mau kerja, buat perangai mcm org nak kerja
kalau aku becakap..aku pesan apa2.. dengar betui2...
jgn nak tarik-tarik muka... aku menyampah tengok...

Dia kata..
Ya lah kak...saya mahu kerja lah kak...
sampai cukup dapat gaji nanti... 

So, apa yg Makcik paham... dia nak keja sampai tengah bulan April ni...
Lepas dpt gaji dia akan bagitau kat kami samada nak kerja lagi atau tidak...
Pegi lantaklah ko Bibik.... koser aku nk pikir...
Kejap kata nak tunggu laki, kejap nk tunggu gaji....
bergayut talipon menggelinyar siang malam... kompom bukan bergayut dgn laki
sbb laki dia mana nak ada duit nak talipon sehari 4,5 kali...
makin hari pakaian makin ketat... jeans pon ketat...
sampai nk terjojol tetek dan bontot.... geli aku menengoknya....
PS pon dah geleng kepala menengok gaya dia

telinga dah bertindik 2 lubang, buleh pakai 2 subang kannn...
tiap kali cuti, subang kompom bertukar-tukar...
kening berpantis ala2 GRO, baju berpesen-pesen [typical Indon style]

Masa mula-mula datang dulu, pijak semut pon semut tak cedera
Pantang ada masa terluang, mengaji Quran....
Puasa sunat semedang...bukan takat Isnin dgn Khamis jer...
Hari-hari pon dia bantai posa....

Sekarangggg.... mengaji gak lagi.... tapi tak posa dah....
tudung pon pakai nak tak nak jer.... dah pakai baju berpesen-pesen kan...
mana kacak nak bertudung bagai....

Sudahla Makcik membebel takat ni...
lenguh dah leher aku mengadap laptop
Mencah ni pulak selagi mak dia tak masuk bilik dgn dia...
jgn harap dia nak tido
Kalau ikutkan memang malas nk hadap laptop mlm ni...
penat mengadap jem tak abih lagi...
tapi geram menengok muka Kiptiyah punya pasal...
Makcik compile semua kisah dia dan menerbitkan entry ini [agak skema di situ]
Kalau ada yang tertinggal, esok kalau teringat makcik tambah lagi...hahaha...

Ada sapa-sapa nak 'test' Kiptiyah barang sebulan?
Amy, ko ambik dia barang 2 minggu... ko ajar dia cukup-cukup buleh?
Sementara tu ko sub Rohmah kat aku... muahahahaha....





Photobucket

18 comments:

LiAnA on March 30, 2010 at 12:59 AM said...

ehh jarang org madura nk jd bibik taw.. kalau camni le gayanya baik terminate terus.. kesian budak 2 org tu..

soFie LufFy on March 30, 2010 at 3:09 AM said...

Mak aih..buruknyer perangai dia makcik..
dah layan baik2 pun berkira ke?
kalu mcm ni bek la xyah berbibik..sian kat makcik jer tmbh stress..
(bole panggil makcik ke sbb MR bhasekn dr makcik?)=p

ana on March 30, 2010 at 8:21 AM said...

MR...tensen kan dapat bibik yg suka tarik muka...nasib baik bibik kita dulu kerja 40 hari je...bibik skrg ni, alhamdullillah...dah hampir 2tahun kerja ngan kita...tak pernah ada masalah..

kalau balik lmbt pun rumah sentiasa berkemas...tak pernah dia nak buat perangai...harap2 ok la sampai bila2...sbb bkn senang nak dapat maid yg mcm ni...

makcikrehan on March 30, 2010 at 9:21 AM said...

Liana, org Madura ni 'keras' lain mcm... adeh..tensen haku

makcikrehan on March 30, 2010 at 9:21 AM said...

Sofie, kak neisya... mmg sgt tensen, bertuah la sapa2 yg dpt bibik yg ok..

I want to lose weight on March 30, 2010 at 9:42 AM said...

Bagi aku yang test 2 minggu..
Konpem, hari ke-4 terus beli tiket tongkang balik Indon... :))

♥♥♥ Mrs. Hasanif ♥♥♥ on March 30, 2010 at 10:19 AM said...

hurmm mcm2 perangai depa ni kan... suh jaga anak je pun cam kes mak cik ni.. klu keja ngan cina tau la ko untung nasib...

makcikrehan on March 30, 2010 at 10:27 AM said...

Puan Suhana, dia ingat syok sgtla kerja restoran, keja balik hari.. ko rasakan lah nanti...

zealvia on March 30, 2010 at 10:28 AM said...

bukan org madura saje begitu MR... kalo dah tak de hati begitulah kekdahnya.

tini on March 30, 2010 at 10:54 AM said...

waduh!! terminate je, bg dia tau langit tinggi ke rendah. ni kes dia lemak "kakak" treat dia mcm family. bibik aku dulu, siap sorok toys anak aku dlm bilik dia ~ kes malas nak kemas byk kali. kes kuku panjang tu sama. tegur cara berlapik x jln. last2 aku tanya : simpan kuku tu nak tunjuk kat sapa? awak kat sini jd bibik, bkn gro. bibik kena bersih, kemas. saya tuan, awak bibik. blk indon, awak simpan la kuku tu sampai bergulung pun. result.... potong ala2 jer..

eh aku pun nak buat n3 tribute ah :)

makcikrehan on March 30, 2010 at 11:04 AM said...

Zealvia, kan kan kan... kita kemain layan mcm family..jaga makan pakai dia kann...

makcikrehan on March 30, 2010 at 11:10 AM said...

Tini, aku memang lama dah tunggu entry bibik ko...hehehe...sila buat segera...

Jaja on March 30, 2010 at 12:59 PM said...

cara ko bercerita pasal kiptiyah tu terus aku terbayang indon cleaner kat ofis aku. masa mula2 gitu la..baik kemain..sepanjang masa masuk ofis mengemas..la ni harammmm...asal aku nak cari dia, confirm dengar dia tgh menyanyi dangdut..keje pemalas. hangin tul!
baju tak hagak2..masuk opis aku kemain baju ketat dgn jeans bagai. uniform da campak dah...ewahhhhh...nak pi kijo sapu sampah ke nak pi ngelitis dgn jantan?!
seriously diorang ni tak boleh bagi muka..hover!
aku rasa la better ko pecat si kiptiyah tu. bagi betis nak peha sungguh. tak reti bersyukur langsung. mujur gak la dpt majikan ada hati perut..klu tak, aku rasa lama da dia makan t**k..huhu (marah sungguh. mcm la aku pun ada maid..kehkehkeh)

makcikrehan on March 30, 2010 at 1:08 PM said...

Jaja, tulah..aku rasa kau terlebih baik dgn dia ni kot. apa kerja yg dia tak buat, aku malas bising2..aku sendiri yg buat. sudahnya dia pulak jadi tuan...huhu

b.O.n.d.a on March 30, 2010 at 1:58 PM said...

MR, kita yang takde kene mengena ni pun da rasa hangin giler ngan pangai bibik tu..eiiiiiii! tak reti BERSYUKUR sungguh la dOrang nih!!!! hantar ke imigresen je kak =p

CikguIna on March 31, 2010 at 4:41 AM said...

Ann, bangsa Madura ni jenis keturunan lanun...susah nak cari Madura yang Islam....mcm mana dia boleh terfikir nak jadi bibik? Bila baca kisah bibik kawan2 aku....memang aku tak sanggup nak ada bibik(memang tak mampu pun!).....biarlah aku buat kerja2 rumah wpun penat nak mampus lepas balik kerja....aku buat setakat yang termampu...rasa puas hati sebab di rumah, aku yang uruskan anak2. Setakat ni pun, alhamdulillah....cikgu taska diorang pun jaga dgn elok...tak pernah lagi aku ambik budak2 ni tanpa mandi petang atau comot atau tak minum petang....cikgu taska jaga lebih elok berbanding hantar ke rumah bb sitter dulu2!
(pengalaman aku hntr anak ke rumah bb sitter mcm hampeh)~ bersih @ taknya botol susu anak menunjukkan ketelitian/tahap kebersihan seseorang

makcikrehan on March 31, 2010 at 10:45 AM said...

aku pulak prefer bb sitter buat masa ni. sbb anak aku si Asyraf tu kecik lagi kan. lagi pulak, aisyah mcm fobia nk duduk taska..3 bulan aku try taska dulu... demam memanjang!

Elyn on April 2, 2010 at 10:17 AM said...

aku baru sempat baca pasal maid ko harini. ikut kan takmo baca sebab aku masih geram ngan maid lama.

1st maid aku org madura. mmg dierang ni jenis gini kot. memula masuk pijak kuman pun tak mati kot!!

lepas berbulan, baju die lai senteng dari baju aku. muahahah kalau ko bermurah hati meh aku kerja kan die.....

ShareThis