Tuesday, April 13, 2010

MARI FIKIR BERSAMA-SAMA

Posted by makcik rehan KJB at 10:56 AM
Makcik serius ni... [sambil tune muka bagi serius]
Let's put yourself in 'my shoes'

2,3 harini sereberum dan serebelum makcik penat sungguh2
dok pikir apa keputusan yg paling afdol pasal pengurusan rumahtangga
bertitik tolak daripada si Kiptiyah yang dah semakin sengal
mana nak kucampakkan budak bertuah 2 orang ittew?

Malam tadi makcik tido sampai mengigau menjerit Allahuakbar!
Tak pernah2 mimpi badan kena tindih, takleh nk bergerak
badan penat, otak pon tenat
Dahla penat menguruskan party belum selesai
semalam aku hangkut pulak budak bertuah 2 orang tu pegi Antara Gapi
pegi mengusha Taska nak tengok camana gaya
lepastu hangkut pulak bawak pegi umah nenek onah
lepastu hangkut pegi ambik Kiptiyah pulak...
berpeluh sakan makcik hangni... cuaca kemain panas pulak tu
Blouse aku tu sampai berapa kali basah, berapa kali kering
balik rumah pukul 6 ptg, aku dah melepek

Eh, Sabtu tu kan.. masa tgh kalut2 memasak kan...
tipon Kiptiyah berbunyi lagi dan lagi
[did i mentioned before... dia sgt kuat bergayut]
bilik dia sebelah dapo jer, so makcik memang dengar jelas percakapan dia
tapi memang sebutir haram pon aku tak paham
kecuali kadang2 dengar dia sebut 'jgn lupa yuk.. kirimin kartu... kartu ya mas'
aku rasa yg tu maksud dia 'jgn lupa top up henfon gua bro..'

OK, sambil tebar roti jala [yes, makcik buat roti jala lagi utk besday Mencah]
aku pon pasang telinga habih2 tajam... kot2 boleh dengar apa2 lagi kan
[dasar majikan sibuk jaga tepi kain pekerja :P]
dengar macam dia cakap cepat-cepat... bagitau dia tgh sibuk
lepastu... aku dengar sesuatu yang buat tanganku tersentak
nyaris-nyaris 'jala' ku menjadi senget dan koyak rabak...

Mmmuahhs! Mmmuahss!

'Comel' tak kawan-kawan?
Comel khennnnnn..............

Pagi tadi sebelum nak pi kerja
dia argue dgn makcik... kenapa tak bayar gaji dia on Saturday that day


Saya janji sama kamu haritu bayar gaji pada 15 Haribulan kan?


Tapi kan memang biasanya saya dapat gaji waktu saya cuti...

Sebab kebetulan sebelumni masa kamu cuti, jatuh pada 14 atau 15 haribulan!

Kejap lagi aku bayarlah gaji kamu lagi seratus lima puluh!
[sebab PS dah bagi 300 kat dia on that Saturday]

Tapi kan kakak kata gaji saya bulan ini 500?

Aku saja nk test dia... sbb masa mula2 kerja dia mintak gaji 500,
aku cakap lepas 6 bulan kerja, baru aku bagi 500
sebelum 6 bulan aku bayar 450 jer dulu... so bulan ni genap 6 bulan

Yerrr... nanti aku bayar 200 kat kau,
tapi aku potong 14 ringgit sebab ko pakai talipon rumah kan?

Enggak kak.. saya enggak pakei!

Habis nombor yang keluar kat bil talipon 
masa aku dgn Bapak pergi kerja tu sapa yang guna?

Saya enggak tahu kak!

*End of conversation* FCUK you*
Haaa... kan dah kena carut!


Makcik cadang nak simpan Kiptiyahni sampai hujung mingguni saja.
Weekendni aku nak suruh dia basuh jamban, sapu sawang, basuh porch siap-siap
at least seminggu aku tak yah buat kerja-kerja tu :p

Terminating her is just a blink of eye
persoalannya sekarang, mana nak ku titipkan anak-anakku?

1. Baby Sitter tak ada - instead my SIL suruh hantar TASKA kat umah dia
    For me, kalau TASKA, buat apa aku nak pi jauh-jauh sampai Antara Gapi.
    Belakang rumah aku pon ada TASKA

2. TASKA kat belakang umah tu Mencah dah kena mental block ke hapa
    Asal sebut pegi skul belakang rumah, melalak cam kena histeria
    Nak kena suruh Atuk Zel bikin air kah?

3. Ambik maid baru.
    Kat mana ada mesin cetak duit?
    Busuk2 aku nak cetak duit 5 ribu :((

4. Tukar try TASKA lain?
    OK, balik karang nak usha TASKA area rumah orang kaya....
    Emerald, Anggun, Country Homes...
    Seriously, kalau TASKA baik aku ambik yg dekat2 umah kan?
   
4. Akukah yang perlu berenti kerja?
    Kalau laki aku incik managerrr takperlah jugek.
    Sapa nak sara si Kontot lagi 2 tahun?

5. Atauponnnn.... suruh PS benti keje?
    Sah-sah, anak-anak aku berkampung kat kolam pancing!



Photobucket

16 comments:

Zamila Omar @ Mohammad on April 13, 2010 at 11:29 AM said...

try tanya personal umah org2 taman kat rumah ko han..tak pun org2 kampung..tp make sure rumah bersih dgn bilangan anak yang sedikit-dikit...huhu

♥♥♥ Mrs. Hasanif ♥♥♥ on April 13, 2010 at 11:32 AM said...

aduh..tatau nak ckp apa... sil sy pun ada problem ngan maid dia..

dah la kos amik maid ni mahal giler..pastu kena plak dpt maid cam hampeh... agaknya km ni klu ada anak 2 nanti camne la eh...

isra on April 13, 2010 at 12:00 PM said...

Sementara tak dapat neseri/bbsitter tu Atuk Acan n Nenek Odah x leh tolong kejap ker? hantar Aisyah je ker? baby maybe susah kot nak jaga.. then asrapp ko bawak ke PID...ni kalau dah terdesak sgt ler.. Tak pun ko ambik cuti la dulu.. sambil2 jaga anak then senang2 survey lagi mana2 bbsitter or taska yg ada..

adha on April 13, 2010 at 12:19 PM said...

adoiyai.. demand lak pasal gaji.. pas tu tak ngaku.. grrr tak yah simpan ler wei minah endon ni.. myusahkan jek...

han, mesti ada solution pasal penjagaan anak2 ko tu...

TopsyTurvy Mum on April 13, 2010 at 12:23 PM said...

macam2 citer pasal karenah maid aku dengar...yg bawak jantan masuk umah pun ada, siap posing2 amik gambo dlm rumah..

ciann hang, sampai ngingau2 tuu..betul, amik cuti sat settle kan hal2 jaga anak ni..

Elyn on April 13, 2010 at 12:33 PM said...

aku tak terjawab soklan ko. apa kata ko amik cuti tanpa gaji sambil cari maid @ taska atau sewaktu dgn nye. mmg kalau aku kat tmpt ko aku pun blur!!

zealvia on April 13, 2010 at 12:46 PM said...

zea rasa kena carik bbsitter/ neseri dedekat tmpt kije tak pon sekitar rumah.....

JIJAH said...

amik cuti dan pegi wat survey tak cuti pun buat jugak survey....bertenang dan pikir yang terbaik biasanya ada jalannya..itulah namanya resah hati ibu. area2 situ mesti ada orang nak especially ibu2 dan makcik yang tak bekerja..akak dulu tanya pakcik jual kuih saper yang baguih bab jaga budak. Bab rumah terpaksa usahalah cari masa mengemas..hahaha makcik pun tak cukup masa tapi mesti buat walau susah sebab rumah bersih hati makcik dan pakcik pun sonang.

cinta_north2south on April 13, 2010 at 1:31 PM said...

apa kata Rehan hantar je la aisyah dan ashraf tu kat rumah kak lis. kak lis start keja 2011. lama lagi...hehehe

nadja on April 13, 2010 at 1:38 PM said...

kak sayer rasa kan akak hantar jer la kiptiyah tu balik.. cari la baby nursery yang dekat-dekat leh jaga.. tak pun akak hantar umah sayer leh sayer tolong jagakan.. sayer pun memang tengah mencari budak nak jaga neh.. hehehe tapi kalau umah akak jauh tak leh nak wat aper la.. :p idea yang bagus tak..??

tini on April 13, 2010 at 1:57 PM said...

adus.. sian sungguh kat hang! aku terminate bibik, prob nya rumah je la sepah, ko.. anak2 la plak. tp x yah la ko simpan sikiptiyah tu. dia kerja pun 1/2 hati je, buat dia buat hal ms ko laki bini x der? aku setuju ko cuti sat cr bb sitter/nursery br. kl ko nak maid br yg lbh mrh, cb reeky dr org2 imigresen. depa sll ada contact ejen dr indon. murah (sikit), sah n x ada cuti :) apa pun, bertenang.. fikir slow2. best of luck!

makcikrehan on April 13, 2010 at 2:04 PM said...

MAKCIK SEDANG MENIMBANGTARA USUL-USUL DARI KALIAN. AMBIK CUTI AND SETTLE KAN THIS THINGS... SOUNDS GREAT! I WILL. YES I WILL... tima kasih nadja & kak lis yg sudi offer diri nk jaga anak2 ku ittew. dipersilakan pindah ke taman bayu permai, RAWANG. muahahaha.

Anonymous said...

ala kesiannya...

bibik ni kalau ada mmg membantu...tp kalau yg mcm hampeh..baik tak yah ada..

nnt la neisya riki2 maid yg murah2 ok...kot dapat hat elok

Cik E on April 13, 2010 at 5:27 PM said...

siannye la kat ko...
kita pun xtau nak cakap pe..
tp yg penting hantor kiptiyah tu balik..buat abis beras jek...

cam org lain ckp, ko amik cuti je dulu setelkan hal anak2...br leh tenang keje nanti

ena on April 13, 2010 at 11:59 PM said...

tu la..
ada bibik susah takde pon susah kan?? huhu sian ko MR....

::pu3'z:: on April 15, 2010 at 3:14 PM said...

kt country home byk gak taska yg ada...
kat emerald nie..dulu ader tp mahal sgt...
kitorang sumer boikot x mo pi
last2 tutup...

ShareThis