Thursday, June 24, 2010

AISYAH KENA HFMD

Posted by makcik rehan KJB at 11:21 AM
Berita terkini yang agak merunsingkan

PS baru balik dari kinik with the kids
[Makcik tak dpt ikut sebab ada kelas pagi ni]

Asyraf, haritu dok sembelit.
Dah hilang sembelit, 2 harini dok sakan cirit-birit
pagini dah makin severe... melecet sudahla... najis dah berdarah :(

Aisyah pulak, balik dari umah Along BB semalam
dok ngadu sakit mulut, padan pon panas sikit

So, pagini PS bawak both pegi jumpak Paed
Asyraf kena tukar susu LF <--- dah agak dah
so, jap gi nak balik ambik dorang, nak beli Similac LF

Aisyah plak kena HFMD... info from here

Bagaimana ianya berjangkit?

Penyakit ini dipercayai boleh berjangkit melalui sentuhan secara langsung melalui hingus dan kahak pesakit. Jangkitan biasanya berlaku pada minggu pertama pesakit. Tetapi, ia tidak merebak melalui haiwan.

Apakah tanda dijangkiti penyakit ini?

* Pesakit mulanya demam diikuti badan rasa tidak selesa, kemudian selepas dua hari mengalami radang dalam mulut. Radang biasanya terdapat pada gusi dan bahagian dalam pipi.
* Ruam, kadangkala melecet timbul selepas 1-2 hari menyerupai bintik merah sama ada timbul atau rata di tapak tangan dan tapak kaki. Ruam juga boleh timbul di bahagian punggung.
* Pesakit hanya ada satu tanda sama ada ruam atau radang mulut.
* Boleh berlaku diseluruh dunia, biasanya pada musim panas dan awal musim luruh.

Apakah cara merawat?

Boleh dikatakan tiada rawatan khas untuk penyakit ini. Cuma rawatan yang diberi adalah untuk mengelakkan demam, sakit belakang dan radang mulut.

Apakah cara mencegahnya?

* Antara langkah pencegahannya adalah mencuci tangan dengan kerap terutamanya selepas menukar lampin bayi.
* Menyah jangkitan kuman pada peralatan seisi rumah dan pakaian(menggunakan cecair dengan mencampur 1 penutup penuh peluntur yang mengandungi klorin dan 1 gelen air).
* Anda dinasihatkan supaya, kanak-kanak yang dijangkiti dijauhkan daripada sekolah, pusat jagaan kanak-kanak supaya tidak merebak untuk beberapa hari pertama. Kemungkinan ini boleh mengurangkan risiko jangkitan, tetapi tidak membanteras keseluruhan penularan wabak itu.



8 comments:

Nurul Aznil on June 24, 2010 at 11:30 AM said...

Salam,

Oh my god!
so now macam mana?
moga cepat sembuh Aisyah!

Elyn on June 24, 2010 at 11:48 AM said...

Aduhai..... mesti ko tak senang duduk ni. Moga Aishah cepat baik!!

Cik E on June 24, 2010 at 12:09 PM said...

la, siannye dak dorang tu...
semoga cepat baik ye aishah...


psst: br tingat Ammar pnah kene kan..kita ltak ubat sapu nama bactroban

TopsyTurvyMum on June 24, 2010 at 12:21 PM said...

Ya Allah..

bahaya gak tu MR..berjangkit penyakit tu..
Aisyah dpt kat sekolah dia ke??
harap2 tak terukk laa...seriau wehh!

mama_iris on June 24, 2010 at 3:19 PM said...

u remember khayra pon penah kene?ke time tu kite blom kawan kak?haahahah....

bwk bersabar 3,4 hari ok.....sbb ulser tu akan banyak dlm mulut dia..bayangkan kita kene sebijik pon rasa nak sepak org...lg la kalo banyak kan...sian Model Kulit Mulus saya tu....get well soon budak santek...

ena on June 24, 2010 at 3:36 PM said...

uii kesian esah!! cepat baik tau!
serap.. main jauh2.. takut jangkit!!

serap... nak lega berak meh minum yakult!! hehe

Sitisifir10 on June 24, 2010 at 5:32 PM said...

arwa masa suspected kene HFMD ni siap kene cek jantung lagi....semoga aisyah cpt sembuh dan mudah2an ia bukan HFMD.....

makcikrehan on June 25, 2010 at 9:22 AM said...

Tengkiu ebebodi. Aisyah getting well. But Asyraf dok berak tak habih2 lagi. risau lak haku...huhu. Ya meh? kasi yakult meh?

ShareThis