Tuesday, June 8, 2010

TUAN HAJI DAN PUAN HAJJAH. SILA BACA DENGAN DADA YANG LAPANG DAN HATI YANG TERANG

Posted by makcik rehan KJB at 10:37 AM
Makcik selongkar fail-fail sulit my adik dalam laptop :-p
lalu terjumpa wajah-wajah yang penuh berjasa ini
tanpa beliau-beliau yang hensem dan rupawan ini
mana mungkin makcik rehan menjadi makcik rehan sekarang
comel, menawan dan beriman... muahahahaha....



Gambaq ni dalam passport nak pi Mekah haritu rasanya.
Ada sedikit kisah nak kepohchi di alam maya
apa pendapat anda-anda sekalian agaknya...

Mak cerita... ada orang pertikaikan perihal mak dgn ayah dpt pi mekah thn lepas
kata depa... mak dan ayah potong trip orang :-(
kononnya, orang lain dah daftar punyalah lama...
tup-tup, ayah dan mak dapat pergi awal banding org lain yang dah Q lama

Makcik kesian tengok mak sgt down bila org cakap mcm tu
sampai dia rasa 'tak berani' nak apply untuk pergi Haji lagi
makcik cakap kat mak...

Tu org yg tak puas hati mak dpt pi mekah tu,
depa tu ada akaun tabung haji tak? depa dah daftar ke tak?
or at least... depa-depa tu ADA NIAT ka nak pi Mekah?

Konsepnya disini...

When u want something,
what do you do to fullfill it?

Makcik korang kalau bab berhujjah
otomatik speaking London :)) 

Meh nak citer...

My emak and my ayah,
mereka sangat-sangat-sangat teringin pegi Mekah sejak dari dulu
dah berzaman bukak akaun Tabung Haji tapi dok isi sikit-sikit saja
sebab masatu masih ada tanggungan yang belum habis sekolah
sampailah budak yang terakhir iaitu Mustaiqazah Juri

Tahun lepas, budak tu dah masuk Uni
Lagi Alhamdulillah, budak tu dapat biasiswa JPA
lagi dapat sponsor itu-ini sampai tak payah kuar duit untuk registration

Jadi, duit emak dan ayah beliau yang sudah banyak tersimpan standby untuk beliau
adalah sangat cukup untuk biaya pegi Mekah
Sangat kebetulan, tahun itu juga hasil bendang adalah sangat lumayan
berbanding tahun-tahun sebelum ini yang setakat lepas bayar duit sewa tanah

Jadi, senang cerita... wang simpanan di Tabung Haji
adalah lebih dari cukup untuk pergi Haji mereka suami-isteri.

Emak dan Ayah sangat berharap dapat pergi Mekah secepat mungkin
walaupun belum tahu dapat pergi ke tidak,
mereka 2 orang tu pergi kursus bakal haji tiap-tiap minggu
bayangkan, peserta-peserta lain adalah memang kompom BAKAL Hajitahun tu
tapi mereka 2 orang itu tidak...

It shows... how bad they want it, rite?

OK, tidak habis disitu saja....

Emak dan Ayah tulis surat dalam bahasa jawi
kemudian suruh anak beliau yang paling comel
[tak lain tak bukan tuan punya belog ini :-p]
taipkan semula surat tersebut dalam tulisan rumi
dan kemudiannya, surat rayuan dengan serendah-rendah hati tersebut
dihantar kepada Ibu Pejabat Tabung Haji
memohon agar mereka 2 orang dapat pergi haji ini tahun
sebab mereka sudah tua [tak suka tulis, tapi terpaksa...hakikatnya mmg begitu]
Emak lahir tahun 1945, Ayah tahun 1939
korang terer Maths, kira sendiri...


It really shows... how bad they want it, rite?

Zulhijjah semakin hampir
khabar gembira belum dapat jugak...
tunggu saja tanpa berbuat apa-apa...
tak buleh jadi bukan?

Lalu, surat yang sudah dirumikan sebelum ini
dihantar pulak salinannya kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri
yang kebetulan baru dilantik sbg menteri di bawah kerajaan 1 Malaysia

Ingin ditegaskan,
Jamil Khir tarak kenal langsung sapa itu Haji Juri dan bini beliau
tiada kabel, tiada suapan, tiada kipasan
bukankah itu namanya berikhtiar?

Now, percaya tak konsep tadi?

When you want something,
do you really work for it?

Im not sure for other people,
but my parents.. YES!


And finally, disaat mereka sedang berada di Bayu Permai
menjaga anak comel mereka yang baru lepas beranak
ketika itu mereka sedang menonton Astro Awani [program bakal Haji]
dengan penuh kehampaan....

Jiran sebelah rumah di kampung, talipon....
Ada surat penting dari Tabung Haji yang berbunyi sekian-sekian...
Mereka diminta bersedia untuk menunaikan Haji pada tahun ini [tahun lepas]
dimana tarikh penerbangan akan diberitahu kemudian

Serta-merta wajah mereka berdua bercahaya
sampai mereka tak kisah dah kat anak comel mereka yang tengah pantang!
dan-dan tu suruh anak comel mereka pi beli tiket ketapi balik kampung
Muahahahaha.... sebab tu anak comel mereka semakin 'comel' lepas beranak
sebab berbahagia pantang sendiri tadak sapa larang itu-ini :-p

The rest is history,
kang anak comel mereka ni pulak yang menangis syahdu :-p

Makcik buat kesimpulan padu seperti berikut kepada emak dan ayah :

Kalau Allah tidak menginginkan emak dan ayah menjadi tetamuNYA tahun lepas
emak dan ayah ada duit sejuta dalam akaun Swiss Bank pon tak guna
[Swiss Bank tu aku saja tulis, bikin gempak :-p]

Kalau Allah tidak menginginkan emak dan ayah menjadi tetamuNYA tahun lepas
emak dan ayah dapat endorsement dari Agong pon tak guna

Betul tak hujah dari Ostajah Rehan ni wei?
kalau tak setuju sila jangan hentam kasar-kasar
hentam manja-manja sudahla...

Makcik Rehan berjiwa halus tawww....


20 comments:

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ on June 8, 2010 at 10:45 AM said...

mak cik, sebak plak haku baca kisah mak pak mak cik ni... bleh jd ustazah nih.....

Azimah@Melati on June 8, 2010 at 10:49 AM said...

syukur rezeki Allah nak bagi....orang lain bukan tahu kepayahan kita....tau nak kondem jek..dah rezeki mak ayah ko dapat pergi kan.... betul.... ada usaha Allah mesti tunjukkan jalannya....

kak mas on June 8, 2010 at 10:53 AM said...

ahkak setuju 200%! yg dpt tunikan haji itu bukan atas byknya rm dlm tabung haji, bukan atas lama atau sekejapnya queue menunggu giliran tapi atas redha dan izin Allah jua...

oli on June 8, 2010 at 10:57 AM said...

terharunya saya baca entry awak ni!!!
and jadi sebak apabila saya tengok gambar mak bapa awak!!!
suruh makcik tak payah down laaa...bagitau i siapa yang mulut c*ba* tu...biar i cabaikan mulut dia tu!!!

TopsyTurvyMum on June 8, 2010 at 11:01 AM said...

panjang ceramah ustajah Rehan hari ni..

bener mbakk..Kalau Allah tidak menginginkan emak dan ayah menjadi tetamuNYA tahun lepas
emak dan ayah dapat endorsement dari Agong pon tak guna..

aku nak cakap ni awal2..tapi hang dah tulis:)
jgn layan mulut org...mak aku pun buat rayuan tapi ntah laa dpt ke tak? kalau dpt boleh geng.

Fariza on June 8, 2010 at 11:02 AM said...

fedulikkan apa org cakap..lagi pun selalunya keutamanan diberi kepada orang2 yg dah berumur dengan izinNYA jugaklah...

sebab tulah diorang tak dapat pegi walaupun dah tunggu lama mulut puaka ..Allah suruh dia bersihkan hati dulu..baru bleh pegi..

adha on June 8, 2010 at 11:07 AM said...

syukur alhamdulillah... tak yah pikir pasal org.. lantak kan dia..

KV on June 8, 2010 at 11:12 AM said...

qada dan qada sudah tertulis kan makcik. Hmm..tp mulut orang ni, selagi tak puas hatu deme, selagi tu la berbunyi.
Harap makcik dapat bersabar. Wahh!!

ena on June 8, 2010 at 11:17 AM said...
This comment has been removed by the author.
ena on June 8, 2010 at 11:18 AM said...

setuju setuju setuju...

1.niat
2.usaha
3.tawakal
4. da rezeki ..
apa nak kecoh,kan?

yang aku nak kecoh..
ayat ko bahawa

"Emak dan Ayah tulis surat dalam bahasa jawi"

tulis surat tu dalam TULISAN jawi la. bukan BAHASA jawi!!

hahahahahaha

IMAN'S UMI on June 8, 2010 at 11:19 AM said...

Alhamdulillah, hrp2 sy nti ada gak rezeki g Haji...niat dh ada, duit yg xde...seb baik mereka berdua tu ada anak mcm MR ek, selain tlg translate surat, buleh gak tlg bagi sokongan sosial bila diorg rs down...mmg byk usaha yg dilakukn tu...org kata nak seribu daya, xnk seribu dalih, tu org yg ckp potong Q tu org yg berdalih la tu (pada pandangan saya).

mama_iris on June 8, 2010 at 11:27 AM said...

sedih dengar keluhan akak........tp kita setuju....ikhtiar akak bukan la cara yg kotor kan...bukan sogok dgn duit ke hapa.....merayu cara yg paling jujur dan rendah hati....takpe la kak...Allah tahu apa yg tersirat dan tersurat...

Me on June 8, 2010 at 11:28 AM said...

SETUJU DGN USTAJAH REHAN... NAK SERIBU DAYA... KALAU TAK DAPAT JGN DISALAHKAN REJEKI ORG LAIN YG DPT... BERUSAHA ITU PENTING.. LAST BARU TAWAKKALLL... sebak baca kisah parents ko..

noor on June 8, 2010 at 11:46 AM said...

sama la kes cam MIL aku...last year g..janji nak g ngan kawan dia (sebab MIL tak der muhrim yg ikut) tp kawan dia masukkan nama org lain sbg muhrim dia, nama MIL auto terkeluar...sian dia tp dah rezki, dpt gak pergi...tak yah ada muhrim...ikut jer pakej...alhamdulillah...

Nurul Aznil on June 8, 2010 at 11:50 AM said...

Salam,

inilah usaha-se-usaha-usaha!
pada those SOUR GRAPES, takyah pukul dengan kosong, kalau nak pergi betul, sila buat macam ni.

pada yang tader buka akaun TH (note to self) sila buka cepat! karang mati kering mata celik tak sampai Rumah Allah! huh!

:P

me tak kenal your parents tapi sampaikan saja Assalammualaikum me to them :D

wany on June 8, 2010 at 3:20 PM said...

fuhhhh....mendalam betoi luahan hati makcik rehan...terpana sat. alhamdulillah berkat usaha parents rehan, dapat juga dia pergi ke Makkah al mukarramah...sebak baca cerita ni...

NOORWAHIDAH MOHD RIDZUAN on June 8, 2010 at 3:24 PM said...

syahdu je citer ni kan? The conclusion is diorang dah ditentukan utk pegi hji msa tu. Allah Maha Besar !

sWeEtDaRLinG on June 8, 2010 at 4:00 PM said...

ehhh tiba2 plak aku rasa gatal nak komen.. mak haku kaan, seorang balu.. dapat pi mekah sorang2, dan dibenarkan memilih teman beliau...

pastu mak aku pilih ler sajabat baik beliau, walaupun sahabat baik beliau baru daftar haji setahun sebelumnya.. tapi amatlah berusaha depa ni pi merayu sana sini supaya luluskan permohonan haji kawannya menemankan mak haku tuu...

tup tup dapat alhamdulillah tp ada orang duk lekeh, tak baik kawan mak aku tu potong trip orang lain...

lovelygift....everything u need are here on June 8, 2010 at 8:51 PM said...

Betul tu MR, tu semua atas jemputan Allah, ada org duit berkoyan2 tapi tak rasa nak pi haji lagi, bukan sbb apa, tp sebab Allah belum jemput @ belum sampai seru

CikguIna on June 10, 2010 at 2:40 PM said...

Ann, biarkan mereka berkata-kata...berkoyan kau terangkan pun, kalau dah jenis tak mau faham...tak faham jugak!
Rezeki...kalau Allah nak bagi, pelbagai cara ia datang...
Kirim salam pada ayah & ibu kau,Ann...

ShareThis