Tuesday, July 20, 2010

MASALAH RUMAHTANGGA

Posted by makcik rehan KJB at 2:57 PM
OK, ini bukan masalah rumahtangga yang mcm dlm ruangan Cik Seri Siantan tu
Tapi, still dikira masalah jugak.... mari kita kaji secara berjemaah...

Hasil dari pemerhatian sekeliling,
Makcik rasa, kos sara hidup sekarang semakin meningkat bukan?



Gula sudah berharga RM1.95


















Haritu beli ayam 2 ketul, bahagian peha... RM6.90
 





















2 hari sudah, beli karipap frozen cap Tesco RM3.99 utk 12 bijik





















Eh, apsal makcik rasa macam sgt mahal hah?

Ayam 2 ketul dekat 7 hinggit, baik beli ayam siap masak, kan?
tak yah balik basuh, perap garam kunyit, goreng...
tu semua tu kos lagi tu kan? Itu baru goreng, belum kata nk buat gulai lagi tu...

Karipap 12 ketul = 4 hinggit. maknanya 3 ketul singgit
baik beli dah siap goreng tu kan, singgit 3 ketul jugak
tak yah balik umah goreng... minyak lagi, gas lagi, dapur kotor lagi :-p

Ini baru bagi 2,3 contoh jer... banyak lagi brg dapur mcm dah naik harga kan?

Ni, lepas gula dah naik harga ni... siaplah!
semua kedai-kedai makan, mesti sibuk print menu baru
sebab harga makanan & minuman semua kena kasi revise kan?

Kalau harga makanan siap masak pon naik harga,
abih camana... tak jadilah beli makanan siap eh?

So, motifnya disini adalah...
wahai para suami... sila naikkan peruntukan belanja dapur hehehe...


*all pics from Google*


9 comments:

KV on July 20, 2010 at 3:14 PM said...

rehan, kita yg berpendapatan tetap ni boleh lg adjust walopun semput2 hampir lemas. Tp org kampung yg pendapatan tak tentu mmg terasa sgt2. Entah lah, tatau nak komen dah.;(

adha on July 20, 2010 at 3:19 PM said...

pandai la ko ek.. tp betul ar.. lg2 gas pun naik... masak kat kedai tu suma pakai dapur gas.. hambekkk, pas ni tomyam semngkuk rm6.. naik rm 9.. mampos la...

Me on July 20, 2010 at 3:19 PM said...

setuju.. petrol naik juga jgn dilupakan. m.cik cleaner (gaji hari) kat ofis eden pun dah mula merungut2.. itu consider pendptan tetap juga.. org2 kampung yg keje kampung tak tau le.. sayur boleh juga ditanam sendiri.. tapi yg lain2?

makcikrehan on July 20, 2010 at 3:22 PM said...

KV, betoi ckp ko. alahai.. sian mak aku. mujur ank depa yg kuat mkn ni dah ada laki. padan muka laki dia kena tanggung bini kuat mkn ni. eh, tetiba lari topik huh!

makcikrehan on July 20, 2010 at 3:23 PM said...

Del, kalau tomyam jadi rm6, aku pi kedai mintak air suam jerlah. cewahhhh... percayalah! :))

makcikrehan on July 20, 2010 at 3:24 PM said...

kerul, mak aku padi tanam sendiri pon terasa tau harga barang makin naik. iskk... abih camana niat nak ber breadmaker nih? hahahaha.... kecundang kah??

Elyn on July 20, 2010 at 3:38 PM said...

sangap aku kalau tetiap bulan harga brg naik tapi gaji tak naik2 mcm rega barang!!! camno la nk idup mewah camni gaya nyerrrrrr

sue on July 20, 2010 at 3:52 PM said...

hujah yg bernas daripada mokcik! saya setuju....nape saya x terfikir eh? mokcik hebatlah!

cinta_north2south on July 20, 2010 at 7:08 PM said...

woohooooooo baik punya advertisement kuih raya. Macam iklan nuffnang pulak. Kak lis pun nak buat ads yang sama jugaklaa kat blot kak lis...
"PARA PELANGGAN, TAHUN NI TAK BISNES KUIH RAYA. DALAM PANTANG. HARAP MAKLUM" hehehehe

ShareThis