Tuesday, July 27, 2010

PUDING JAGUNG YAKIN TAK YAKIN

Posted by makcik rehan KJB at 7:12 AM
Apabila tersadai kat rumah sehari suntuk
bersama 2 makhluk yang tershayang ittew
lagi pulak cuaca dingin-dingin nyaman
perut berdiameter lebar makcik ni pon asek berdangdut semedang

Dok kelebek peti sejuk,
kot-kot jumpa bahan-bahan masakan yang sesuai dinyah beku
untuk di sumbat masuk mulut emak dan hanak-hanak

*off topic jap, American Idols season mana aku tgok nih..
semua suara lemau-lemau, rasa nak lempang sorang-sorang!

Pastu jumpa jagum frozen yang dibeli tanpa motif beberapa bulan lepas
pastu jumpa jugak santan cap ayam jantan 3 kotak...

Pastu makcik gigil-gigil lari pegi ON laptop... bergetar lemak-lemak aku dibuatnya
cari suri-rumah-terperangkap-dalam-rumah-bersama-kekanak macam makcik
lalu bertanya kepada mangsa senasib tersebut :
Afdol tak kalau aku buat bubur jagum guna jagum fozen?

Aku taula ko suri rumah terperangkap weeii...
padehal tak sampai setahun pon lagi ko terperangkap kan...
Makcik rasa mcm nak sumbat tongkol jagum dalam mulut dia
bila dia memberi jawapan sebegini :

Bukan jagum frozen tu untuk buat pop corn ker hah?
Eh, kerr... jagum pop corn tu yang mcm makanan hayam tu ekk?

Sapa-sapa bekas pelajar jurusan pertanian atau penternakan UPM
sila tampil menjelaskan kekeliruan di sini...

Pendekkan cerita, maghrib tadi... sebelum laki aku balik dari opis
makcik pon gigil-gigil masak puding jagung yakin tak yakin ni
Yerrr... tujuan asal nk buat bubur, tapi angin lintang suda mari... tukar suda!
Azam yang terpahat dalam hati berbunyi seperti berikut :

Kalau jadi, aku nak eksyen tunjuk dalam belog
kalau tak jadi, esok pagi aku potong bubuh dalam tupperware besor
suruh laki aku bawak pi opis, biar bebudak Perodua habihkan!

Kah kah kah kah kah !




















Ehemm... Nurul Huda Resad, aku tak yah crop tau gambo ni
hakak ko pakai mangkuk pyrex dapat pree... bukan kuali kerak-kerak :))






















Haippp... ini bukan bubur Asyraf hokay... pinjam sudu dia saja...























Ini ha bubur dia.... dgn kakak dia, dgn mak dia sekali tumpang makan!




Mak depa mana cukup layan bubur sama puding tak yakin semata-mata...

*
*
*
*
*
*
*
*





















Nasik lemak berkrim, tulur 2 bijik baru mari weeiii!
Serai kuyup tu sebagi penyeri. Apa? tak berseri pon?
Aku saman korang kanggg.... !!



7 comments:

TopsyTurvyMum on July 27, 2010 at 9:50 AM said...

ewahhhh ekyen tayang pyrex kat org yg ada kuali kerak2 ekekeke..
menjadi sgt dah tu puding jagung ko..haku kalau buat tak keras giler, lembik gilerr pasal bengap sombong takmo ikut resepi..ikut main sedap tangan je taruk bahan hahaha..

memang la tak berseri nasi lemak takde sambal... ala2 pengkritik american idol, voleyy??

mama_iris on July 27, 2010 at 10:40 AM said...

hoiiiiii!!over la panggil kuali kerak2......mana ada kerak.....cissssss......baik akak anta puding jagum ni ke subang kaya skrg......kalo tak...................hwaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!nak ngadu ngan mak mertua la mana taw dpt cekau dia punya kuali tefal beliauuuuuu....!!!

makcikrehan on July 27, 2010 at 10:42 AM said...

TTM, nasik lemak aku mmg takde sambal. sebab aku malas nk tumis cili. hahaha... sengal aku mkn nasik lemak tapi takde sambal :))

makcikrehan on July 27, 2010 at 10:43 AM said...

Nurul, saja haku usik ko. wehh... esok ni parkson sale weh kat slayang mall. jom arr... murah tau pinggan mangkuk hayun segala...

p/s : pyrex tu kalo saja2 aku tak beli. aku dapat free hadiah kawin ke hapa tah. hantammmm...

mama_iris on July 27, 2010 at 11:01 AM said...

hahahhaha.....pujuk2 ayat2 tak main....nak rsa gak pudim jagum tu..................parkson sale takde maknanya kalo takde gaji bulan 6........:-(

mama and kids on July 27, 2010 at 6:12 PM said...

woi
walopun aku malas nak komen.. tapi sbb ko da ngutuk aku.. maka kena komen!!

tapi tatau nk komen apa..

gelak sampai gegor2 lemak dan baby 7bulan lam perut ni wakakakakakaka

makcikrehan on July 27, 2010 at 11:12 PM said...

kalaulah ketawa gegar2 boleh loosen-up fats kan best!

ShareThis