Friday, August 13, 2010

TAHUN LEPAS, RAMADHAN YANG SUNGGUH BERERTI

Posted by makcik rehan KJB at 11:27 AM
OK, nak feeling-feeling sikit..
Jumaat kan... hari untuk muhasabah diri :-)

Ramadhan tahun lepas pertama kali berpuasa di rumah sendiri
dalam keadaan yang sungguh sarat... heavily buntingkan Asyraf
takde chance nak main masak-masak sebab sibuk berkejar kesana-sini
balik rumah betul-betul untuk tidur dan rehat

Malam-malam sebelum tidur, masak nasik satu pot
tak lebih tak kurang - ngam2 untuk laki-bini
lauk-lauk semua ditaja sepenuhnya oleh Restoran Rosnah [i lap u Nenek Onah]
abih koman pon, makcik goreng telur dadar jerlah pagi-pagi buta...

Lepas sahur, berlumba-lumba mandi, solat dan siapkan barang-barang Mencah
masatu Mencah dah tak hantar nursery, hantar rumah Nenek Onah
Nenek Onah tak bagi hantar nursery sebab asyik demam, muntah, menangis...

Biarlah mak jaga... sampai ko dah beranak nanti barulah korang pikir nak cari Bibik ke hapa


Sebetulnya memang dari awal Nenek Onah tak bagi hantar nursery
aku yang berkeras, sebab aku kesian tau nak menyusahkan orang tua lagi dan lagi
Mencah dia yang jaga dari baby... tu yang sampai jadi favourite atuk dan nenek tu
Dah tua-tua, tak patut kan humban cucu-cucu kat depa.. dah la dulu penat jaga anak sendiri...
ingatkan bila dah pindah umah sendiri, semua benda aku nak setel sendiri...
haha.. makcik kau memang ego tak hengat... terus sign up nursery

3 bulan kat nursery, demam, batuk, muntah, selsema silih berganti
pagi-pagi masa nak hantar dia menangis... dah dia menangis, aku pon menangis...
petang masa balik, dia nampak keta makcik depan pagar dan-dan dia start menangis
hancur luluh hati aku tau tengok anak menangis pagi petang
sampai pakcik korang pon dah menyampah tengok anak-bini dia tak abih2 buat drama air mata.. hahaha

A few weeks before puasa, Aisyah demam teruk
pakcik korang suruh hantar rumah nenek.. at least sampai dia sembuh
lepastu nenek dgn atuk tak bagi dah hantar nursery...
makcik redho sajala.... aku pon dah tak daya nak melayan sakit demam anak tiap-tiap minggu....

So pagi-pagi... lepas jer solat subuh,
kami 3 beranak naik satu keter pegi Kg Melayu Batu 16
keta kontot makcik kau memang tinggal kat sana...
dari sana, baru kami laki-bini naik keta asing-asing pegi opis

Syahdu tau subuh-subuh naik keta dgn laki... hahaha..
sambil-sambil dengar alunan mengaji atau tazkirah kat radio IKIM
Mencah masatu blom bgn tido pon lagi... tukar diaper terus angkat masuk keter

Masa balik keje plak, kalau ada laundry nak buat kat Taman Bayu
makcik balik sana dulu setelkan apa yang patut... dh siap mandi semua baru gerak pegi Batu 16
singgah PARAM beli kuih serba sikit, pastu baru balik umah Nenek Onah
kadang-kadang, kami laki-bini plan jumpa kat PARAM sebelum balik umah nenek
Sweet kannnn... pompuan boyot holding hands dgn laki kat PARAM... muahahahaha...

Bukak posa kat rumah mertua... again sangat syahdu...
terbayang bila makcik dah tua nanti... sapalah nak teman kami berbuka agaknya...
Atuk Asan dan Nenek Onah sgt beruntung sebab anak-anak semua duduk dekat-dekat
semua buleh gilir-gilir balik teman orang tua berbuka dan bersahur
Macam mak dan ayah aku kat kampung tu... kesian tau... mana nak selera makan...
anak-anak semua jauh huk huk huk... sian ayah... selalu tak selera makan... kurus jer...

Lepas berbuka, pakcik korang pegi solat teraweh kat masjid
makcik teringin nak ikut, tapi tak sampai hati nak tinggal Mencah kat Nenek lagi
kasi chance nenek nak beramal-ibadat di malam hari...
nenek tak pi masjid sebab sakit lutut... dia kena solat duduk,
so dia solat teraweh kat rumah jer...

Lebih kurang pukul 10 mlm, PS balik solat teraweh
barulah kami 3 beranak balik Taman Bayu...
balik bukan dgn tgn kosong... nenek akan bekalkan lauk-pauk untuk bersahur
tiap-tiap hari hokay... huhuhu... [again, i lap u mak!]
kadang-kadang, nasik pon dia bekalkan siap-siap...

Senang balik kang ko tak yah masak...
mak makan dengan abah ko pon bukannya habih


Ramadhan tahun lepas dah berlalu...
Namun kenangan indah tu tetap terpahat dalam memori...
Tambah-tambah bila makcik pandang muka Asyraf
budak bertuah yang sungguh sporting masa dlm perut di bulan Ramadhan
kerana Asyraf, makcik berjaya puasa penuh tahun lepas...
walaupon tengah sarat dan mengah hahahahaha.... satu hari pon makcik tak tinggal posa tau

Masatu, makcik selalu cakap kat dia [dalam perut]

Bagi chance Mama posa penuh tau...
Pastu bagi chance Mama beraya puas-puas dulu tau!

Sebab, EDD Asyraf kalau ikutkan adalah pada 1 Syawal [20 September 2009]
Alhamdulillah.... makcik berjaya beraya dan makan ketupat dan rendang puas-puas
walaupon tanpa baju raya... hahahahaha
[baju raya takdak size lah!]

Nah aku ulang tayang gambo raya tahun lepas!
Hahahahaha... sungguh takdak motif!




















Aku syahdu terlebih sikit harini
sebab Asyraf demam tak kebah-kebah lagi
Pakcik korang ambik EL nak jaga anak
aku tak leh nak EL lagi...
Selasa baruni kan dah EL sebab tayar pancit

Asyraf cepat sembuh ya!
kita karang memori baru untuk Ramadhan tahun ini...




8 comments:

az rina a.k.a jaijina on August 13, 2010 at 11:34 AM said...

makcik..kite ni pon syahdu gak ni..si echa demamnya on off..ak baek2 lagi, dah seminggu ni, uwaaaaaaaa..

TopsyTurvyMum on August 13, 2010 at 11:35 AM said...

sob..sob..sob..tahun lepas aku raya sini jugaa adaaa..sob..sob..tahun ni pun sama..

asrap...moga cepat sembuh ye nakkk....
sian omak kauu...

makcikrehan on August 13, 2010 at 11:43 AM said...

azrina & TTM, kalau anak-anak tak sihat memang hati jadi runsing kan...

Iman's Umi on August 13, 2010 at 11:47 AM said...

Jenuh membaca en3 memori ni...sian asyraf demam ye...cepat sembuh ye...tabik kt PS sbb ambik EL jg anak sakit, ustaz kata tu mcm berjihad jugak tu.

oli on August 13, 2010 at 12:23 PM said...

semoga budak comei busyuk masyam awak tu cepat sembuh eh!!! kalau datang pandan indah jangan lupa singgah banglo i tau!! [anak i cakap rumah dia besar sangat...17 tingkat tau....mestilah besar punya...hahahahhaha]

Sarid Derus on August 13, 2010 at 12:27 PM said...

syahdu gak..aku doakan asyraf cepat sembuh..memang risau..

Sitisifir10 on August 13, 2010 at 3:24 PM said...

tua2 nnt paksa anak duduk dekat2 mcm nenet onah...tauuu

mama_iris on August 14, 2010 at 7:41 AM said...

sedih...teros rasa nak makan umah gak hari2.....erkkk???

**get well soon asyraff cayam...

ShareThis