Thursday, November 25, 2010

ENGGAK TAU DIUNTUNG!

Posted by makcik rehan KJB at 10:33 AM
Semalam saya bicara sama Ibuk Amy
pikirannya lagik pusing mikirin perihal pembantu rumahtangga
Waduhhh... gawat jadiknya bila orang gajik mula bikin onar yah!

Ya, emangnya perangei orang gajik itu ya macem-macem
saya sendiri udah alami sendiri... sampei serik mau pakei pembantu seberang lagi!
gerrem ya memang gerremmm... 
lagi-lagi kalo kita sudah anggap macem sudara sendiri yah!

Tapi, sudah memang resminya umat manusia di donia fana kan
kalu masa susah, masa mula-mula nyampei ke sini
ya perangeinya emang indah-indahhhh banget
tapi bila sudah mulai pacaran, lagi sudah makei henpon
ya kerjanya asiiik benar bergayut di talipon
gajinya hanya habis buat belian gratis top-up!

Bila sudah mulai *membirah* dan napsu serakah semakin enggak terkawal
mereka akan mulai curik-curik keluar rumah,
pakaiannya juga makin ketat-ketat kayak mau meletup gunung berapinya,
kukunya mulai panjang kayak mata cangkul,
keningnya mula berpantis kayak patung barbie,
dan mulai malas-malasan ngurusin rumahtangga majikan

Kalu sudah nyampei tahap begini,
udah jangan di simpan lagi, dihalau keluar aja dong!
Enggak... jangan dihantar pulang,
kalu dihantar pulang kan lagi ongkos....
biar dirasain susah-payah hidup tanpa tuan
Apa kau pikir survival hidup diluar sana gampang amat?
Nahhhh.... rasain kau!

Lewat dua bulan lepas juga ada teman yang mengadu perihal pembantunya
katanya, tempohari pembantunya mintak ijin pulang bercuti ke kampung 2 minggu
katanya mau nyambut idulfitri sama keluarga di kampung
Yaaa... kita inikan manusia terpilih yang hatinya lembut...
manakan nyampei hati mendengar rintihan sudara seagama yang kangen banget sama keluarga
lagi sudah dianggap seperti sudara sendiri
Lalu dibekalkan gaji advance 2 bulan
jugak dibelikan tiket Air Asia [bukan tiket yang morah waktu promosi itu yahhh]
jugak dibuatkan permit baru agar nanti senang mau kembali ke sini

Sudah nyampei di kampung halaman,
pembantunya ngantar sms... katanya enggak mau datang kembali ke Malaysia!
Waduhhhh... goblok sungguh dong!

Kalau ya emang kamu enggak mau lagi bekerja,
kenapa enggak dibilang saja sama majikan?
kalau majikan tau yang kamu udah enggak pengen kerja, 
apa kau pikir majikan kau hadappp sangat nak simpan kau lagi?

Majikan udah biaya ongkos ribu-ribuan...
lagi dibikin permit baru sama kamu
apa kau pikir ribu-ribuan Ringgit Malaysia itu 
sama nilainya dengan ribu-ribuan Rupiah kamu di sana?
Brengsek amat lo!


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*


Nahhh... nyahlah kau ke kampuang halaman kau!


























Kampung kau dimana?
kiri atau kanan?
Yang kanan itu bikin aku lagik serremm!


*pic credit to Fesbuk PS :))






17 comments:

nurulhudaresad on November 25, 2010 at 10:41 AM said...

hahaha...waduh3...sinetron terhangat nih....eh tapi gratis tu bukan percuma ke maksudnya...hehe

makcikrehan on November 25, 2010 at 10:48 AM said...

OK dah tuko. Maklumla... aku enggak pernah pacaran sama asyraf sinclair :-p

izanmalek on November 25, 2010 at 10:59 AM said...

hehehe.. lawak la.. tp akak pun ada gak la pengalaman maid.. (sharing is caring kan)ermm maid nya baik amat.. tp sayangnya suaminya cerewet.. ada ka patut mintak tambang balik kg kat kita..(suami nya keja kontrak) lalu geram terus di antar pulang... tp memang sayang gak la, sbb memang rajin dan perfect dipandang dari segi kerjanya.. tp memang diorang ni tak sedr dek untung, datang selai sepinggang, tapi balik berbondong2 beg.. kesian punya pasal, belikan mcm2.. tp itu balasannya kat kita... so, skrg bila takda maid, patah kakitangan gak la... tp redha, daripada makan hati kann...

wida on November 25, 2010 at 11:04 AM said...

salam..lawak lah MR ni..tulisannya dah jd cam org seberang..hehe

Tie-Ibu wawanisolehah on November 25, 2010 at 11:07 AM said...

haha boleh tahan ngomong indon ko yer..ni musti belajar dari kiptiah haha

TopsyTurvyMum on November 25, 2010 at 11:19 AM said...

kena panggil mak jah tulun translate ni..haha

-iLLa- on November 25, 2010 at 11:44 AM said...

wakkaa pdi MR ngomong indon..ku pun x pas2 laei kak..ekekee

gdeez on November 25, 2010 at 12:02 PM said...

kisah maid..teringat masa posting kat sarawak 2000-2007.. masa tu sempatla pakai 3-4 maid indon..pontianak mari..perangai seko-seko memang macam pontianak..yang 1st tu larik lepas dah renew permit..terbang 0.5K. Yang no. 2, kantoi medikal ada Hep. B... terus panik bawa hanak-hanak gi check doc. Nasib baik takde aper2. No. 3.. oklah sikit.. muka macam cheryl samad..tapi asik nak melaram.. nak pinjam baju mem je manjang.. no. 4...paling setan.. kaki mencuri tudung awek nurseri bawak rumah.. kantoi mencuri pampers (pampers pun curi), kain pelikat pusaka arwah abah gua.. terus gua fired on d spot dan last sekali..dah balik malaya baru tau.. belasah kepala Husna (anak no. 2) dengan tumit tinggi mak dia..berdarah penuh ruang tamu..dia boleh kata Husna terantuk kat buju meja.. memang setannnnn!

Me on November 25, 2010 at 12:06 PM said...

vavavavavavaaaaaa...... kuat sungguh penangan kiptiyah dalm ingatan MR... langsung bahasa MR udah bertukar... eden ingat kiptiyah yang tulis n3 nie tadi.... hihihi... citer kawan ekau yg balik raya tak nak balik sini tue sebiji sebijun sama dgn kes bibik abg eden... mmg......(isi tempat kosong dgn tajuk N3 ini)

Kak Mah on November 25, 2010 at 1:16 PM said...

hahahahahahahahaha

.::CeK LaLa::. on November 25, 2010 at 1:27 PM said...

*Gelak sampai berair hingus!*

makcikrehan on November 25, 2010 at 1:31 PM said...

gdeez, hantuk dgn tumit tinggi sampai darah2 tu sudah melampau! patut ko repot pulis weii.. biar meringkuk dlm jamban! eh, silap.. dlm lokap!

makcikrehan on November 25, 2010 at 1:32 PM said...

izanmalek, setuju. yg baik tak ramai. yg pura-pura baek tersangattt ramai! ;-)

makcikrehan on November 25, 2010 at 1:34 PM said...

Wida, Tie, Kerul, Illa : korang tatau betapa pusing pala otak aku memikir nk mengarang entry bahsa ibunda kiptiyah ni! muahahaha!

gdeez on November 25, 2010 at 2:26 PM said...

MR,nak repot polisi pun tak guna dah..masa kejadian tu..husna tak pandai cakap lagi..sekarang dah darjah 2..baru dia nak cakap... dia cakap akak *setan* tu bilang *ugut*..jangan bagitau orang lain..

ibh on November 25, 2010 at 5:21 PM said...

Aduhh!!..dah mcm hapa aku bacanya...
Org gaji ni bikin pala pening ja...
Haku fobia eh dgn diaorng ni..mcm 2 dah terkena..

caca on November 26, 2010 at 8:12 AM said...

top-up == pulsa
hehehe gelak bagai baca blog mr.
biasa laa maid. baik depan ati blom tau!!

ShareThis