Tuesday, January 25, 2011

BERI MASA UNTUK ANAK

Posted by makcikrehan KJB at 1:24 AM
Sejak haku menggiat dengan kedai besi buruk KJB nih
Mencah makin rapat dengan Teddy dia
Mana-mana pegi kelek Teddy,
main beskal pon letak Teddy dalam raga beskal,
nak tido malam lagilah kannnn... Teddy jugak dia peluk

Akuni nampak jer rebel tau,
tapi hati aku mudah tersentuh dan tersentap - sila jangan tanya apa beza dua perkataanni,
aku pon tatau... main sukati taip saja ;-)

Selain sibuk dengan Teddy,
mencah jugak semakin ligat bercakap sorang-sorang
kadang-kadang cakap melayu PHDC,
kadang-kadang cakap omputeh sepah-sepah macam rumah aku yang bersepah 24 jam ni
pelis dong yaa... tak payah kagum bila aku kata dia cakap omputeh yaa...
kalau kau pasang telinga dengar dia membebel ala-ala Queen Elizabeth kat Teddy dia kan
jangankan sekelumit, sebesar hama pon kau tak kan dapat tangkap apa benda dia sebut
lebih kurang macam perkataan omputeh yang baru dicipta dan belum dibukukan
yang nyata slang dan intonasi tanak kalah punyaaaa :))

Eh, apa kena mengena si Teddy dengan Mencah dengan KJB dengan rebel dengan sentap?
Muahahahahaha.... sangat merepek kan aku... :))
kena-mengenanya adalah aku sedih la weiii...
aku macam dah kurang bagi attention kat anak-anak aku skangni
siang, malam, pagi, petang aku dah batak internet... 
sampai anak pompuan aku terpaksa berimaginasi dengan si Teddy!

Aku skangni kan tengah menghabiskan sisa-sisa waktu di PID
Cukup bulan ni, besar kemungkinan aku bakal merambus terus dari sana
so, lately aku sangat sibuk mengemaskini kedai dan fan page KJB
tak habis mengadap lappy kat PID, balik rumah aku sambung lagi meratib sampai tengah malam buta
yerla... kunun back-up plan la kannn...
laki aku bukan kaya macam laki korang nak sara anak-bini sorang-sorang weiii
dahla bini aku kuat makan! <---- kata beliau tanpa belas kasihan

Asyraf tak banyak hal sangat,
dapat menempek celah ketiak Babah dia memang tak heran kat aku punya
tapi si mencah ni lain sikit...
semenjak dah ada adikni dia memang lagi rapat dengan aku banding Babah dia
apa-apa hal pon mesti mama, mama, mama...

Ada satu haritu Bapak budak-budakni kuar pi mana tah
tinggal aku dengan hanak-hanak jer kat umah
petang sikit bila Babah depa dah balik,
si mencah macam biasa akan jerit excited bagitau kat aku...
Mama... Babah dah balik! 
Tapi haritu tetiba dia sambung sikit dengan ayat PHDC dia...
Babah cinta Mamaaaa....!

Terkesima sekejap aku dengar dia cakap camtu
terus rasa nak meratab hiba... terharu la kunun...
huwaaa... anak aku dah besor rupanya!
baru 2 minggu kebelakangan ni je aku dok sibuk hadap lappy siang malam,
tetiba aku rasa macam dah termiss macam-macam achievement anak-anak aku


Skangni jugak si Mencah kalau nak buat apa-apa,
atau nak describe apa-apa,
mesti akan mention the whole family

Mama, jom kita pegi Tesco nak?
Mama pegi... Babah pegi... Aisyah pegi... dan Baby pon pegi!

Mama nak coklat tak? Aisyah ada coklattt...
Nanti Aisyah bagi mama... dan babah... dan aisyah... dan jugak baby!

Bila aku dengar ayat-ayat camtukan,
aku terasa-rasa macam si mencah ni kekurangan kasih sayang pulak
macam menagih kasih dari ibuk-bapak gituk!
kah kah kah kah... sila la ketawa beramai-ramai...
salahkan drama spektra yang aku tonton masa kecik-kecik dulu
sampai aku jadi terpengaruh laguni... hahahah

Bila aku sibuk menerap hadap komputer kan,
budakni akan setia bermain disamping aku tau
sikit pon tak kacau aku... main sorang-sorang sambil hadap tibi
cuma sekali-sekala dia jengah tengok skrin komputer aku
especially kalau dia nampak gambar katun-katun and such
Bila aku pujuk suh dia tido dulu, dia tanak...
Aisyah nak tido dengan awak, mama...
awak peluk aisyah... nanti aisyah takut....

























Anak-anak terbiar kah?? Muehehehehe.....




So, mulai malam ini kan
aku berikrar untuk tidak mengabaikan anak-anak aku lagi
aku akan bagi masa kat depa dan bermain dengan depa sampai lebam
memerhatikan depa membesar dan meng'explore' dunia
menjadi kawan dan mama yang paling cool dari depa kecik sampai depa besar!

Eiii... cam poyo jer kan aku tulis entry camni?
Menyampah tak?
Aku dah menyampah nak sambung taip ni... wakakakaka...

Ah, sudahlah weiii....
len kalilah pulak aku sambung! :))


.










8 comments:

Kedai Rals on January 25, 2011 at 3:36 AM said...

Pengalaman saya, mula2 nak jalan online shop memang banyakkkkkk sangat kerja. Memang masa tu si kecik pun macam terbiar jugak. Tapi bila dah set up website, dah banyak buat iklan, maintain buat promosi saja. Benda ni boleh buat time si kecik tido. Time dia jaga, spent masa kat dia sambil jawab sms & email. Iklan boleh juga buat tengah malam. Cuma mata lebam je sebab tak cukup tido :D

Nieza Ishak on January 25, 2011 at 8:12 AM said...

betul han ..

aku dah rasa masa aku dok sakan jual CD aritue dan aku menyesal tak sudah bila kejar duit anak2 terabai ..

so skrg ni kat umah good by tenet ... aku dah bukak mata banyak sangat skrg ni. banyak masa di-isi dengan guling2 dgn suffiya & ajar apa yg patut .. tak harap pd tv dah ...

ko kena limitkan la .. siang2 KJB, malam2 buat plan sejam sajok ker??? lepas anak2 tdo ker ?? kita yang kena plan baik2. anak2 kita kecik lagi hannnn ... nanti rugi ;)

Me on January 25, 2011 at 9:20 AM said...

MR!!! ekau menyammpah atau ekau dah mula sebak??? bila dah jadi surirumah, patut fokus kat anak lebih.. KJB sambil2.. yg penting time management.... BE STRONG KAWANNNNNN.... stronger than yesterday (langsung tetiba eden nak menyanyi plak hehehehe)

paish on January 25, 2011 at 10:35 AM said...

same la kot mcm dlm drama n reality. anak2 terabai bile org tua sebok cr RM..mudah-mudahan MR dpt cara tebaik utk atasi masalah ni k :)

makcikrehan KJB on January 25, 2011 at 11:04 AM said...

Aku buat entry feeling2 macam dah kayo pakai BMW mata bulat ngalahkan org juai koset kurus weiiii...wakakakaka! menyamfahhhh...kan kan kan... hahaha

maira on January 25, 2011 at 12:17 PM said...

MR, terasa sendu n shahdu menusuk kalbu baca entry nie.. betapa aku rasa aku jugak banyak mengabaikan masa bersama anak2 uhuk uhuk...
siyes.... mudah mudahan kita dapat jadi ibu yang terbaik buat anak2 kita, amin...

mimie1678 on January 26, 2011 at 12:46 AM said...

aku pun mcm nie MR... kdg2 YN dok ckp mama nie kat umah pun kerja... kesian dia... dah camner kan... bukan sesuka... nak carik duit utk dia jugak... lelama dia pun dah faham... bila aku dok ngendeng2 kat dia, dia suh aku wat kerja pulak... huhu...

Zana S on January 27, 2011 at 12:15 AM said...

memula benti keja aku pun gitu gak. sibuk nak cari duit. gi sana sini. udahnya, mcm aku keja gak. anak masih duk ngan atuk nenek depa. balik umah pun aku sibukkan tenet ngan updet.

start last year, aku dha tak heran sgt kerja. bukan takmo duit, bukan laki gaji beso, tapi kesian kat anak. lelagi anak aku tak bape pandai cakap. yang dia tau mengamuk kalau apa dia nak tak dpt.

sudahnya, baikla aku hadap diorg sambil layan dia tgk tv. leh gak betulkn sebutan diorg. wpun kesudah gitu gak.

mmg kena byk sabo...

ShareThis