Sunday, June 5, 2011

Refashion (read as menjahanamkan) Gown Lama

Posted by makcik rehan KJB at 9:31 AM
Mingguni paling produktif, takde merengek-rengek ajak laki pi ukur jalan macam selalu
Lepas maghrib jer budak-budak kena perintah berkurung dengan Babah depa
Mak depa layan roh menjahit dalam studio - jangan sapa-sapa kacau, nanti roh lari. Hahahaha.

Perghhh.... lama dah nak guna word tu.
Studio beb. Hakktuihh! ~LOL~

Malamni punya projek, patutnya simple-simple saja
Tapi dah dasar tailor sawan kanns, benda simple dah jadi complicated.

Ni gown Mencah masa dia umo 2 tahun.
Dan senteng, dah ketat tak buleh kancing.






























So, ideanya adalah buang bahagian atastu,
gantikan dengan fabric lain dengan saiz yang lebih besar.
2 Layer yang kat dibawah tu kita maintain.
Simple jer kan?































Tali kat belakang tu kita remove.
Tapi tali tu aku tak buang - ha kat sinilah yang jadi complicated tuh!
 

























Tetas untuk pisahkan bahagian atas tu.
Nak menetas dah satu hal, hazabb!




























So, ini kain yang aku pilih.
Rona dia senada, bantailah! Ini jer yang ngam.
Tak kan nak guna kain munga-munga yang buat skirt aritu?
Choii la sangat kanns.


Selebihnya aku tak ambik gambo sebab pala otak aku dah serabut.
Terus ada gambo dah siap! muahahaha...




































Tali pengikat belakang tu aku jadikan 'piping' kat bahagian atas gown
Konon sebab nak bagi nampak serasi.
Eeeeiii.. siksa tau nak menjahitnya!
Nyesal aku ngengada terlebih rajin,
Sudahnya berkedut, melengkung-lengkung jadinya kat bahagian lengan tu
Benang bersanggul ko jangan tanyala... berselirat!

Hazab pon hazabla.... janji handmade. Ko mampoo??
Muahahahahaha...





0 comments:

ShareThis