Wednesday, August 17, 2011

Aqidah

Posted by makcikrehan KJB at 9:00 AM
Bismillah...
Salam Nuzul Quran buat semua.

Lupakan kisah kanak-kanak keciritan, they are getting better... InsyaAllah.
Apa sangatlah dugaan kanak-kanak muntah dan cirit
kalau nak dibandingkan dengan nasib anak-anak lain yang berjuang dalam ICU, kan?

2-3 harini, aku terrrrtengok berita kat tivi
kecoh orang Islam pegi majlis anjuran agama lain (di bulan Ramadhan pulak tu)
Rasa macam kena penampor... aku sibuk bermuram durja dengan anak 2 ketul yang tak berapa sihat
sedangkan di luar sana ada ujian yang lagi besar sedang menggugat ummat sejagat!

Berita jenayah, rosak akhlak, pecah rumah, pecah kepala... bukan aku tak tersentap
Tapi kalau berita pasal aqidah... sentapan dia lain macam, pedih hati, berdiri bulu roma...
Lagi sentap dari sentapan pelamin ikan bilis kuasa dua!

Dengan ini... dengan tak malunya, dengan serendah-rendah hati...
walaupun aku sedar tahap keimanan aku sendiri pon senipis kulit bawang jer
aku seru sapa-sapa jer yang sedang membaca belog aku sekarangni
silalah buat sesuatu demi memelihara aqidah anak-anak bangsa kita sebelum menjadi lebih parah

Tak payah pandang jauh-jauh... mulakan dengan keluarga dan anak-anak kita dulu pon dah bagus
Silakan tanam rasa kecintaan terhadap Allah dan agama dari depa kecik
supaya depa rasa bangga dan bertuah lahir dalam agama Islam
supaya di mana pon mereka berada, bersama siapa pon mereka di kemudian hari...
aqidah depa tetap kental dan roh Islami tu melekat terus dalam jiwa

Aku tak pandai nak bagi contoh macamana nak didik anak jadi Soleh dan Solehah
hangpa semua lagi pandai dari aku... buatlah lagumana pon, janji matlamat tercapai
ni aku pesan kat diri aku sendiri jugak...

Aku sayang tak berbelah bagi kat anak-anak aku
Dan aku tau hangpa semua pon sayang tanpa kompromi jugak kat anak-anak hangpa
Aku tak dapat bayangkan kalau anak-anak yang kita kandung, kita lahirkan,
kita tatang dari kecik sampai besaq, bagi pakai baju branded dari kepala sampai hujung kaki
Tapi bila dah besaq, tiba-tiba aqidah depa terpesong...
depa mencari 'cahaya' yang lain dari NUR yang kita suluh dalam hidup depa selama ini

Kalau itu terjadi... hancur dan robeklah jantung jadinya
Terjun gaung pon dah tak guna...

Di sini ada sedikit panduan buat ibu-bapa tak berapa cerdik macam aku
(aku ceduk dari internet lah jugak - kat sini)
Diharap boleh menjadi panduan kepada orang-orang macam aku
untuk nak memulakan didikan asas kepada anak-anak

3 Asas utama dalam Pendidikan Islam :


1) Aqidah
    Mengucap 2 kalimah syahadah dan mendalami Rukun Iman supaya dapat membezakan
    perkara baik dan buruk, petunjuk dan sesat, hak dan batil serta iman dan kufur.

2) Ibadat
    Beribadah kepada Allah adalah tujuan utama hidup ini. Memusatkan segala amalan dari segala
    aspek kehidupan hanya kepada Allah. Meliputi aspek lahir dan batin, jasmani dan rohani.
    Baik dalam konteks individu sebagai hambaNya, mahupun dalam kehidupan bermasyarakat. 

3) Akhlak
    Akhlak yang terpuji bermatlamat mendidik manusia kearah mencapai kemajuan dalam kehidupan.


Kalau rasa tak ada kekuatan atau keterbatasan waktu
silalah hantar anak-anak pegi kelas agama (please, take this seriously!)
kita tak mampu ajar, tapi ada ustaz/ustazah yang mampu ajar
takpalah kuar duit sikit... sebelum 'orang lain' ajar anak-anak kita benda tah hapa-hapa

Demi Allah, aku tak redho aqidah anak-anak aku diperkotak-katikkan!






4 comments:

littlehumblelynn on August 17, 2011 at 11:27 AM said...

MR

anak2 ko ok dah yek..alhamdulillah..

LIKE 1000X entry ni..mmg bab aqidah x leh nak wat main..

moga2 jauh dr anak beranak kita & seluruh umat islam yg lain..

makcikrehan KJB on August 17, 2011 at 12:01 PM said...

Lyn, Alhamdulillah... bdk2 beransur baik. Thanks 4 ur concern :)

transformed housewife on August 17, 2011 at 9:07 PM said...

setuju sgt2 dgn MR. Takut bila baca mcm2 kejadian skrg ni. Mmg kena jaga akidah anak2 kita dan ahli keluarga kita.

Me on August 18, 2011 at 8:40 AM said...

setuju berpuluh juta kali... samalah kita memasakkan aqidah islam yg unggul n syumul dlm jiwa dan hati anak2 kita... semoga objektif kita tercapai.. aminnn..

ShareThis