Monday, August 22, 2011

Ramadhan - bulan mengenang memori (III)

Posted by makcik rehan KJB at 8:57 AM
Pagi-pagi lepas balik dari surau,
Mak bentang buku resepi pusaka dia,
Sapa selalu ponteng sekolah agama petang Ustat Muni,
kompom tak buleh baca buku resepi Mak... tulisan jawi ejaan lama kau!

Kalau adunan untuk 2 balang kuih,
Mak mesti bancuh adunan double (kadang-kadang triple)
Almaklum, anak-anak sumer spesis buaya tembaga,
2 hari buleh khatam kuih satu balang dengan serdak-serdak dia sekali!

Dulu takdak mixer, godak Planta dalam bowl kaca saja
adik-adik aku kompom berebut nak buat task yang ni
tapi selalunya aku yang menang tanpa bertanding, sebab aku paling tua... cis!

Task picit semperit dwi warna pakai acuan tembaga pon semedang aku yang menang
sebab tenaga dalaman aku lebih kuat berbanding adik-adik aku... cis lagi!
sampai bengkakla ibu jari kanan punya dok picit adunan

Ini gambar-gambar lama aku ceduk dari blog arkib negara MR
Suka-suki ulang tayang buat modal tahun 2011 pulak :))


Mana pi acuan tembaga tah!






























Kuning (^_^)






























Coklat (-_-)





























Bila gamaknya aku dengan anak-anak buleh merakam kisah macamni
supaya bila anak-anak aku dah besar nanti
depa pun buleh buat entry yang bertajuk :
Ramadhan - merenda memori bersama Mama yang rajin dan jelita (^__^)

Tahun depan la kita start yer hanak-hanak
tahun ni tak sempat dah... lagi seminggu je nak raya
Mama dah tak kuwaser nak gentel kuih,
Mama lagi semangat nak pegi serang Jalan TAR!

Errr... tak pon kan, payah-payah sangat kannnn...
Nanti korang buat entry tajuk laguni dahla :

Ramadhan - mengenang memori mengorder kuih bersama Mama ("-_-)






2 comments:

TopsyTurvyMum on August 22, 2011 at 10:55 AM said...

Resepi org dedulu mmg camtu..kadang takde sukatan..
Yang aku tak tahan...kalau ada taugeh ker..ketumbar ker..sukatan dia..
taugeh 30 sen..main sen sen pulakk..

littlehumblelynn on August 22, 2011 at 12:38 PM said...

MR

betuller..aku pun xde masa..pg2 buta dah kuar rumah..balik lewat..mana ada masa nak hadap wat kuih raya..

tahun depan agaknya..(dgn harapan time tuh dah jadi FTHW )

ShareThis