Friday, September 16, 2011

My very first time croissant pudding

Posted by makcik rehan KJB at 8:08 AM
Mahkota Ratu Premix semakin melondeh nampaknya... muahahahaha!
Resepi dan panduan asal aku ambik kat sini. Terima kasih Kak Nor.

Mari sini aku modalkan croissant pudding ku untuk entry Hari Malaysia harini. :))



























Naik gigil tangan aku nak borong banyak-banyak croissant gemukni
Tetiba Jusco 1 Utama juai murah kemain... 99 sen je seketui
biasanya dalam 2 hengget lebih seketui tau
Butter croissant ni memang favourite Mencah, tu sebab aku beli banyak-banyak
kalau dapat kat dia, sehari boleh makan sampai 3-4 keping tau































Antara bahan yang digunapakai. Tiada dalam gambar - esen vanila, gula dan susu cair
Susu Dutch Lady aku dah tinggal sikit, memandai jer aku top-up dengan susu cair :))
































Aku pakai 3 ketul croissant saja, belah tengah dia (potong secara horizontal)
sapu-sapu croissant tu dengan butter sikit, pastu susun dalam loyang yang telah di gris
Lepastu tabur coklat cip dalam tu. Kalau ada kismis pon buh sekali.
Aku tak bubuh kismis sebab kanak-kanak di romahni tak suka makan kismis
Kang tak pasal-pasal puding aku tak laku plak kan. Hehehehe...

































4 bijik telur + gula 4 sudu besor + tepung jagung 2 sudu besor + esen vanilla + susu
Godakla sampai sebati. Susu tu aku agak-agak sampai croissant tu buleh tenggelam dalam loyang
kalau agak-agak croissant tu dok timbuk jugak, dengan selamba aku siram je susu kot atas! Hahaha...


































Tuang bancuhan dalam loyang.
Biar dalam 10 minit bagi kuah tu meresap dalam liang roma croissant :-p

































Kalau croissant asek timbul jerkan, aku selam jerla bagi depa semua tenggelam!
Hahahahaha... terus tak lawa dah permukaan dia kan.
Aku takut kang kalau timbul banyak sangat, keras pulak puding aku nanti.
Cewahhhh... macam terer sangat! Hahaha...

































Bako dalam oven suhu 180 darjah selama 30-40 minit.
Lepas 30 minit, aku bukak oven pastu taburkan gula pasir kat atas dia.
motip? konon-konon aku ingat gula tu nanti buleh melt jadi macam gula hangus
konon-konon nak bagi effect karamel la... hahahaha... memandai!
Hambek ko gula aku tak terjejas langsung!
































Untuk percubaan pertama, kira jadila jugak
sedap tak sedap entahlah... sebab aku suka, jadi aku kata sedap la kot
kalau benda aku tak suka, benda sedap pon aku sakap tak sedap
(eh, ada ke makanan yang ko tak soka makcik?)

Tepung kastad tu untuk buat kuah kastad,
Kat blog Kak Nor tadi dia ada bagi tatacara nak buat kuah kastad tu
silalah menebeng di sana ye :-)




























Bukak posa semalam aku buat dessert puding tu je,
main course ada pihak sudi taja... Lega....
kecik tapak tangan, tapak projek aku tadahkan :))

















































Bukan pizza dan ayam saja, turut bersama-sama kami semalam adalah
garlic bread, nasik beriani dan spaghetti meatballs (yang dah tinggal sejemput dikerjakan Si Mencah))
punya banyak makanan mengalahkan bukak posa 1st Ramadhan gittew

Abang, ko baru belajar posa ke nih Bang?






1 comments:

Me on September 19, 2011 at 3:26 PM said...

puasa sunat ngan puasa wajib tak sama feel nya >>> tolong jawab bg pihak PS hahahahha

ShareThis