Friday, September 9, 2011

Puasa 6 vs Puasa Ganti

Posted by makcik rehan KJB at 8:00 AM
Orang lain ada yang dah abih posa 6 kan?
Kami laki-bini baru terkial-kial nak mula
PS dah dapat 2 hari,
MR boncit ni pon baru 2 hari... tapi posa ganti lerrr...
ada lagi 6 hari nak ligan huhu... (^_^)

Eh, nak tanyalah kat korang-korang yang lebih arif
perihal puasa ganti vs puasa 6 di bulan Syawal ni kan
korang buat posa ganti dulu ker, posa sunat dulu?

Aku dah ingat-ingat lupa ajaran ostat dan ostajah masa skolah dulu
yang aku ingat, yang WAJIB (posa ganti) mesti didahulukan sebelum yang sunat (posa 6)
lepas habis posa ganti, kalau bulan Syawal belum abis kan,
korang posa lagi 6 hari ekk?
Aku tak pernah sempat huhuhu... sebab asyik ganti 1 atau 2 hari jer dalam seminggu
kadang-kadang tak sempat abih pon posa ganti di bulan Syawal (-_-)
Best friend pulak memang datang on-time sokmo... kehkohkehkoh...

Kalau tak salah daya ingatan aku yang selow ni kan
dulu rasanya Ostat Karim ada sakap (Syani, sila bantu aku polish memori)
Dahulukan puasa ganti masa bulan Syawal ni...
Jangan niatkan puasa ganti dan puasa sunat sekaliharung
InsyaAllah barakah puasa sunat Syawal tu akan tetap dapat dalam puasa ganti tu
Sapa yang tahu, sila berkongsi ilmu dengan aku yang jahil ini ya...

Hari pertama posa, hidangan sahur dan berbuka kami ditaja oleh Restoran Rosnah Batu 16
Ehem ehem.. macam tak biasa pulak kan (^_^)

Hari kedua (semalam) aku menggagah nak masak
Dek kerana tersentuh dengan pesanan Ayah masa nak balik Rawang itu hari
Ayah bisik kat aku... rajin-rajin masak (sambil senyum-senyum, kenyit-kenyit mata)
PS gelak gempita dengar bini kena sound direct hahaha...

Harap-harap minggu depan masa Mak dan Ayah aku mai Rawang,
depa tak bising dah tengok haiwan-haiwan yang keras kejung dalam freezer entah berapa lama
2 bulan lepas Ayah mai ikan ni dok tang sini, mai kalini ikan ni dok ada kat sini lagi?
kah kah kah kah... anak sappalah ni...!

Semalam masa sembang dengan Timah Melben,
aku pukul canang ajak dia masak nasik lemak utuk berbuka
(macamlah umah aku dengan dia sebelah nyebelah haha)
dia pulak eksyen takmo berduet dgn aku... dia nak masak nasik putih
dah jemu makan nasik anekaragam gamaknyer

Pukul 1.30 tengahari aku hangkut kanak-kanak pegi Country Homes nak cari bahan masak
Pegi kedai yang biasa aku pegi tu santan fresh dah abih pulak...
Malasla aku nak buat nasik lemak dgn santan kotak
Aku buat nasik lemak pakai santan fresh pon belum tentu sedap,
inikan pulak kalau pakai santan kotak...hampagas la jadinya nanti

Kelebek duit dalam wallet, bajet-bajet lebih kurang
(aku bawak duit sikit je, ingat nak beli santan dengan timun jer)
aku tuko plan... nak masak nasik ayam hehehe...

Diringkaskan cerita (aku dah sakit pinggang menaip sambil menerap)
nasik ayam aku buleh tahan tapi keras sikit
biasalah... akuni masak nasik putih pon belum tentu elok kanns,
inikan pulak kalo masak nasik anekaragam hehehe...
tapi kira cukup rasa, bulehla makan...

Ayam dia pon buleh tahan jer la...
PS kata sebat jerlah... posa-posa ni lapaq, apa pon bedal hahaha...

Tadi ingatkan nak tangkap gambaq,
baru aku terkial-kial nak ON camera...
dengar kat TV dah baca doa selepas azan Maghrib dah...

Kamera terus letak tepi....
Angkat tangannnnn... Allahummalakasumtu....

Selesaiiiii.... hehehehe.

Selamat berpuasa sunat Syawal,
Selamat membuntangkan perut di open house,
Selamat berkenduri-kendara,
Selamat balik rumah bagi yang masih kat kampung,
Selamat berhujung minggu.










5 comments:

SYANI on September 9, 2011 at 9:43 AM said...

Aku pun dah tak recall apa yang ostat Karim cakap tu. Tapi setahu aku, memang wajin qada dulu, baru boleh buat yang sunat. Tapi ada hadis lain cakap, dibolehkan buat pose sunat 6 tu dulu sebelum qada pose sebab tempoh masanya singkat (sebulan je) tapi dengan syarat kita mampu nak qada pose selepas tu. Tapi kalau rasa takut tak mampu, buat yang wajib dulu.. Rasanya hang boleg google info ni...

TopsyTurvyMum on September 9, 2011 at 10:27 AM said...

macam2 pendapat. Aku niat ganti jer.
Dari nasi lemak bertukar ke nasik hayam.

Terbayang kata2 aku nak buat nasi hayam minggu depan ler tu kann?

Aku pun malas giler nak ambik gambar skang. Makan jer la dulu...nanti lenkali masak lagi, ambik gambar!

littlehumblelynn on September 9, 2011 at 11:08 AM said...

MR

ada jugak start ganti posa..aku lum apa2 dah dtg bendera jepun..

bab nasi lemak jadi nasi ayam tuh..kira okler kot..as long as kenyang!!

MsAjai on September 9, 2011 at 12:24 PM said...

aku ganti je dulu makcik weh...almaklum la aku kena ganti byk..rabu kamis aku puasa...letih tido terganga mulut mlm2..wakakaka..sinin la aku sambung balik...

aida on September 12, 2011 at 11:01 AM said...

Salam..saya pon tgh cari info ttg posa ganti VS posa enam neh..tdi saya bace kt blog neh: http://abidsakina.blogspot.com/2008/10/puasa-6-ganti-or-gabung-je.html

tryla baca..harap terjawab segala persoalan..hee..

selamat berpuasa ^_^

ShareThis