Friday, November 25, 2011

Keluhan menteri dalam negeri

Posted by makcik rehan KJB at 8:41 AM
Aku kumpul kisah-kisah rumahtangga dari minggu lepas,
combine sekali... baru sedap nak mengarang temberang :))


Minggu lepaih pi Tesco, beli barang dapo sikit
Nak beli kicap sama, kicap kat umah tinggai 2-3 renjis
Esah tak bekenan kicap dok pakai sekarang
tapi bila aku renjis nasik dia, dia tibai tara tuuu la jugak
dia dok bekenan kicap yang ada gambaq macam crown ataih kepala dia tu (kipaih hudang)
pasai dok besa makan kicap tu kat umah nenek dan maklom
kicap sekarangni kicap Tamin, pasai masa nak beli haritu kicap kipaih hudang tu tadak kat rak
tibai pi la kicap apa pon... hitam tara tuuu lah jugak

Agak terkejut beruk aku tengok harga kicap kipaih hudang sekaranng
botoi kecik sampai 4 hengget lebih, mengkala botoi besaq cecah 7-8 hengget!
padahai kicap-kicap lain masih menten rega 2 hengget lebih untuk yang kecik
dan 4-5 hengget lebih untuk yang botoi besaq

Lama jugakla PS hang dok kelebek label kicap mahai melenit nih
mahai sangat, kot-kotla depa tambah kolagen ka... tongkat ali ka... kacip kak timah ka....
last-last kami ambik balik kicap yang sama macam yag dok ada kat umah sekarang
ada barang gantian, tekak pon buleh terima elok saja Kicap Tamin tu
buat apa nak ikut mainan inflasi bukan ka?

Hangpa lagumana? Dok beli kicap mahai ada kolagen tu jugak ka?

2-3 hari lepas aku bukak botoi floor cleaner baru pasai yang lama dah habih
Cap apa jadah ntah, dengan fragrance rose
eh, bukan main sedap bau dia... bau pon stay agak lama
rasa macam taboq kelopak bunga ros satu romah pulak

Pastu esoknya aku bukak botoi sabun basuh baru pasai yang lama punya dah habih
aku memang selalu tukaq-tukaq jenama sabun sejak Dynamo biru dah tukaq fragrance
frust betoi aku depa tukaq bau dia tak habaq kat aku...
aku tak jumpa dah bau sabun yang best macam Dynamo biru tu

Elok lepaih siap spin, aku pun bok kluaq la kain semua nak pi sidai
Eeeii.. awatla kain baju aku bau haprak pra'ei sangat aih!
Bukan aku peram lama pon, elok lepaih spin aku nak pi sidai terus
Pulak tu masa basuh tadi aku siap set extra wash untuk bilas sampai 2 kali tau
rasa macam nak campak sabun sebotoi tu masuk longkang!

Lagumana floor cleaner guna untuk sental lantai lagi wangi dari sabun basuh baju nih?
Manufacturer ni tertukaq bahan ka apa?
mana la tau... masa nak bancuh tu depa tertukaq fragrance untuk sabun lantai dengan sabun baju!

Hangpa lagumana, ada pernah rasa bau sabun jamban lagi wangi dari sabun basuh baju?

Sat tadi aku semayang subuh dalam bilik yang konon-konon bilik Esah
(tapi sebenaqnya lebih kepada rupa bilik stor)
aku tak bukak kipas sebab sejuk, nanti aku keja bersin tak sudah
bila tak bukak kipas, di subuh hari pulak tu (tak la subuh sangat pon, kecik sikit ja dari gajah)
suasana jadi sunyi sepi... bunyi lutut berkeriut pon ko buleh dengar

Lepas bagi salam, aku duduk la berteleku sat... konon-konon bertafakur la
eh, aku dengaq bunyi benda bergerak-gerak dalam drawer baju plastik budak-budak ni
drawer tu kat belakang aku saja...
aku pon tarik drawer hat bawah sekali... lagi jelas dengaq bunyi benda tu meronta-ronta

aku ambik Shieldtox, spray bertubi-tubi kat celah laci tu semua
aku dok harap tu semua bunyi lipas jela...
sekali aku dengaq bunyi berdecit!
eeeiiii... nak mencarut hari Jumaat pulak dah, so carut dalam hati ja la
tikuih buncit mana la pulak beranak pinak dalam romah aku ni!! Grrrrr...!!

Aduih, tak terberak pulak dah! Satgi aku sambung, pi memerut sat
tak leh tahan dah ni... maklumla, malam tadi aku minum Teh Orang Kampung kannns...

OK sambung balik
Ha sila bagitau aku kaedah menghapusan tikuih yang hangpa gunakan
selamani kami dok guna kaedah perangkap gam
tapi aku meluat bau tengit gam tu, pastu lantai aku jadi belemoih bila tikuih tu berjaya escape
dah satu azab plak nak mengikis gam atas lantai!

Baru-baru ni aku ada beli racun tikuih
(tak baru sangatla, beli dah lama tapi peram) Sekarang baru nak guna
aku paksa la PS hang gaul dengan nasik buat umpan
sampai busuk nasik tu, hapah sekor tikuih pon tak singgah
tatau la pulak kalau dia singgah makan, tapi mati kat tempat lain ka
eh tapi aku bengkek gila dengaq bunyi berdecit kat celah laci tadi woi
rasa macam nak bako je laci tu terus!
kita bako! kita bako! haaa gitu... boleh?

Habaq mai lagumana hangpa menangani masalah tikuih di rumah hangpa?
Janganla kata rumah hangpa tadak tikuih... kecik hati aku tau!












6 comments:

Kuazue Mohd on November 25, 2011 at 10:15 AM said...

rey han... kasi glamor sikit.. nak habaq mai..
hang p amik daun pandan banyak... carik2.. p buh celah mana dia duk lalu.. hang jgn duk marah2 dia.. depa kata tak baguih sat g lagi haru dia bermaharajalela... pastu kut2 hang ada minum lemon.. kulit dia hang p la taruk kat mana2 hang rasa dia suka tengek.. pas tu.. bila semua tu kering.. hang kena tukar la.. rajin la .. kalu malas.. tak tau la.. selain halau cik menti.. leh halau lipas n semut skali.. n wangi pun wangi.. bukan mcm bau ridset.. try n test la tengok depa lut ka tak dgn menda2 alam nie.. rumah ai.. berjaya..

littlehumblelynn on November 25, 2011 at 11:11 AM said...

Rehan\

dulu masa aku baru kawin tggl menyewa--penyakit mak menti nih mmg menyakitkan hati..habis segala wayar digigitnya

suami aku pasang jebak..so banyak jugak tikus yang mati terjun bangunan sbb laki aku yg zalim g campak tikus dr tgkt 3 rumah aku

tp mmg masih ada jugak ..sbb diorang dah wat colony dlm rumah aku..

mmg kena wat routine check up..seminggu sekali tpt2 pembiakan wajib pak menti nih..

dan invest beli jebak tikus..

smg berjaya !!!

makcik rehan KJB on November 25, 2011 at 11:26 AM said...

daun pandan nooo... ha sukaaa. umah mak tua aku bykkk daun pandan. nnt tiap2 minggu aku hangkut. kulit lemon nuuu.. tak besa makan. takpa pasni aku bagi besa. mekasih nooo...

lynn, perangkap tikuih nu... ramai dok suh buat lagutu. kena buat gakla yg mana pon. janji mampuih tikuih2 ni semua

tini on November 26, 2011 at 3:22 PM said...

Dulu, kat rumah aku adik ipo aku buat teknik ni :
Tangkap pakai jebak, spray kaler merah. Cat tu kering, lps blk spy dia pi blk jmp adik beradik sepupu sepapat dia. Sedara2 dia sume melaeikan diri sbb ingat dia alien sesat. End up mmg btl rumah aku clear dr tikus, sama ada method tu mmg bkesan atau kebetulan, aku x sure tp aku x wat apa2 selain tangkap sekor tu je. Bole try kalo PS rajin :)

makcikrehan KJB on November 26, 2011 at 4:30 PM said...

wohohohhohoho...serius cool. spray cat kaler merah! hahahaha. agak2 rajin tak PS aku yang terkenal dgn kerajenan semulajadinya itu nak menerai teknik ini? ekekekeke

ejaMaria on December 8, 2011 at 9:54 AM said...

buleh gak pakai belerang kuning... yg ni tabur kat area dia suke dan kawasan2 menjadi laluan... ada bau sikit la masa mula-mula tabur... tapi lama-lama ok... yg ni kita still guna utk tabur keliling luar rumah... tanda 'no entry' utk binatang liar... ;p

lagi satu klu ada pokok durian belanda... letak la sepelepah - dua kat area dia suke tinggal... sam kat atas siling... tikus ke menatang lain pun tak suke bau daun tu...

insyaAllah ok... sbb dah try dulu masa duduk rumah bujang... rumah lama + sarang dia... jangan biar diorg buat sarang... nnt dia jadi tuan...

ShareThis