Wednesday, December 7, 2011

Mari tukar kulit selalu-selalu

Posted by makcik rehan KJB at 1:51 PM
Nyampah tak wei, tengok background aku asek tuko-tuko?
(nyampah ler jugakkk, sokati ko lah... jgn mintak duhet aku sudah)
Itu contoh skema jawapan dalam hati.
Dalam hati jerla, berani kau keudarakan jawapan macam tu?
Aku cilipadi Bangladesh molot kau karang! :))

Meh sini aku share cara aku tuko kulit blog
Nanti u oll pon buleh tuka-tuka kulit selalu macam aku
Tak susah pon, dan tak akan mengganggu gugat template, color dan gadget sedia ada.


1. Sediakan (cari) pattern background yang kamu suka, save image dan upload ke photobucket
    atau imageshack or flickr or whatever site yang free :p (aku main ambik je link image tu terus :p)

2. Log-in blog

3. Pegi Design

4. Pegi Edit HTML

.
.
.
.
.
.

U'll get this....
























5. Scroll slowly sampai jumpak something yg mcm kat atas (hint: biasanya dia kat atas-atas je)
    Body { Background : url bla... bla... bla...

6. Gantikan url yang aku highlight kaler pink tu dengan url background baru u oll
    Jangan buang kurungan tau.

7. Jangan save dulu, PREVIEW dulu. Kalau ngam, baru SAVE. You're done.

Dengan ini, bolehlah tukar-tukar background selalu ikut mood semasa :))
Tak yah susah-susah rombak the whole template,
sebab nanti kita akan naik hantu bila gadget kiri kanan jadi kucar kacir kanns...



Tambah sikit : 
1. Jangan lupa bagi credit kat empunya image or url ya :-)
2. Aku selalu amik seamless background pattern kat istockphoto
3. HTML code setiap blog adalah berbeza satu sama lain. Tapi secara asasnya mcm kat atas tu lah.
4. Kalau tak jumpa mcm yg kat atas aku bagi tu, then u can copy (type) kat area body :
    Background : url (paste your image url here) fixed top;
5. Always PREVIEW any changes you've made before saving it. 


Happy blogging gals...
Tadak orang baca belog kita pon tak apa... buat macam aku
Orang baca ka tak baca, romen ka tak romen... eh silap.. komen ka tak komen...
Aku sendiri tatap blog aku 18 jam sehari pon tak apa kahkahkah!





2 comments:

littlehumblelynn on December 7, 2011 at 2:51 PM said...

Rehan

yahooo suker!!

ada gak org sudi share ilmu begini

xper rehan,aku rajin telek blog ko.

tggu aku ada seru baru nak buat jugak..aku nih buta coding sikit..

White Rose on December 7, 2011 at 5:01 PM said...

Selame ni silent reader je tapi kali ni nak bersuare trime kasih MR!!! Sebab tak pernah tau leh wat camni, selalu mesti kelam kabut jadi page. Thanks againnn

ShareThis