Monday, April 16, 2012

DDMR : Dessert desa

Posted by makcik rehan KJB at 9:00 AM
Assalamualaikum WBT

Lamanya DDMR tak moncol kanns :))

Beli acuan kuih cara ni masa pi jemput Mak Ayah kat Klang minggu lepas
ada yang 12 lubang, ada yang 6 lubang
mula-mula macam mentamak nak ambik 12 lubang punya
pastu dok terpikir, kau nak meniaga ke apa nih? :))

Takde resepi pon yu olls
akak main agak-agak saja (terel la katakannn)
campurkan je tepung gandum, telur, pewarna hijau (atau pandan), santan, garam, air...
Pastu blend sampai smooth. Kepekatan pandai-pandaila ejas sendiri.
Tapi jangan pekat sangat, kang kuih cara ko jadik 'kental'
























Berkilat lagi acuan akak masani, maklumla... 1st batch :p
masuk round kedua, abih hitam berkerak dah jadinya


























Dan ini main course bergambar bersama dessert
Main course lah sangat kanns...
Nasik lemak bersama kari daging 2 hari lepas punya
Kari lagi lama simpan lagi likat dan berkrim kanns?






Akak bukan tak teringin tengok orang kota dok buat dessert standard-standard
pavlova lah, triffle lah, meringue towerlah (tah betoi idak aku eja)
akak takut tak jadi jer... tangan akakni pengkor kemain tau,
maklumlah, lama sangat pegang takhta ratu premix kanns, kot tak jadi membazir pulak karang
dah la nak membeli bahan-bahan anekaragam dia bukan main mahai melenit
sekali pavlova akak rebeh sebelah macam kena tindih dengan batu penggiling kan sedehhh
eeeeii... buat sakit hati yang sedia ada sakit je kan
makanya, biarlah akak membuat dessert orang-orang desa saja
kalau teringin nak makan dessert orang kota,
akak pegi cari talian hayat kat Damansara,
takpon pegi cari kat kedai resepi rahsia keh keh keh!



7 comments:

Nadiah Sidek on April 16, 2012 at 9:06 AM said...

dah nampak macam kuih bahulu je warna kuih cara tu. hehe..

ibh_sue on April 16, 2012 at 9:13 AM said...

Ok la tu kuih cara ko. Berupa jg. Haku jg x buat2 lg. Masa nak beli acuan tu bkn main lg. Jenuh mujuk hb beli. . Made in pdg besar lg ku cari. Tggu kena sound dl kot. Baru pecah dara acuan aku tu. . Ngeeee

makcik rehan KJB on April 16, 2012 at 9:42 AM said...

Nadiah, pakai pewarna jer. saja tak bubuh pekat2 sangat. lighting kamera kot, tu yg jadik cam bahulu tu :))

Sue, aku haritu mengaggau nak carik acuan. sampai nak pinjam nenek onah punya. tapi dia punya SIL aku dah amik. Kebetulan jumpa kat Klang, rembat terus. Hehehe. Ko bila lagik nak menCARA? hehehe

Alin Marlini on April 16, 2012 at 10:09 AM said...

baru tau bekas acuan tu leh panaskan atas api jek...nmpk mudah je..

Me on April 16, 2012 at 10:48 AM said...

wah.. berkilatnya dapur ekau...

SYANI on April 16, 2012 at 12:03 PM said...

Pasni kalau aku mai, boleh la jamu aku pulak yer...

makcik rehan KJB on April 16, 2012 at 1:15 PM said...

Alin, iyor.. tenggek atas dapo jer. senang banget :)

Eden, ilusi optik kamera hokay

Syani, masaelahnya akuni nak kedapo main masak2 ni kena tunggu mood mari. huhu

ShareThis