Friday, July 27, 2012

Sekali-sekala cubalah berpandangan positif...

Posted by makcik rehan KJB at 11:03 AM
Assalamualaikum WBT


Anak uols umo 4, 5, 6, 7 tahun dah berlatih posa kan?
Samalah anak akak si Mencah tu pon...
Tak paksa pon, tapi saja la latih mangkit soq, ajaq niat, suruh cuba bertahan...
Barulah namanya meraikan roh Ramadhan tak gitu?
Kalau samaaaa je macam bulan-bulan yang lain, ape kes kan?
Tetiba sebok nak raya, choiii lah sangat.

Ada orang kata, poyo lah sangat mak pak dia tu... anak umo 4, 5 tahun dah suruh posa
Siap paksa suruh bertahan sampai Maghrib
Pastu sekadar posa sampai lembik, tapi tak pulak paksa suruh anak tu solat.

Nak cakap macamana tah benda camni
Konsep dia kan, akak tengok trend sekarang kan
Ada setengah orang rasa cara dia je betul,
Dia je yang skolah asrama penuh... org lain sumer skolah pondok
Dia je pandai didik anak, orang lain pandai beranak jerrr...

Pandai-pandai je kita kata depa tak suruh anak depa solat
Entah-entah depa siap solat jemaah 5 kali sehari semalam, siap terawikh 20 rakaat
Pandai-pandai je kita kata depa 'paksa' anak depa bertahan sampai maghrib
Padehal kita jaki anak kita umo 10 tahun langsung tak mau posa,
sebok pulak nak kepochi anak orang umo 5 tahun kena posa.

Memang mentaliti orang melesya kot kan...
Kau buatlah benda baik lagumana pon, orang akan korek jugak benda buruk nak kondem kau

Contoh :

Solat tungging terbalik, tapi tudung tak pakai. Ceh!
Pakai tudung, tapi mekap kemain. Ceh!
Suruh anak posa, tapi tak suruh solat. Ceh!



Kita yang beranakkan anak kita, kita bagi depa makan hari-hari,
Kita tengok depa sakit demam, muntah monggek, gemok kurus....
Kita taulah setakat mana kemampuan dan potensi anak kita... tak gitu?

Biaq pi lah mak-pak dia tak tutup orat pon... solat tak berapa nak cukup pon...
(bukan aku kata bendani betui, yang wajib tetap wajib hokay)
Tapi bila depa ada kesungguhan untuk didik anak depa berpuasa....
Bukankah itu salah satu petanda bahawasanya di dalam hati mereka masih ada IMAN?
Sekurang-kurangnya mau jugak depa ajaq anak depa benda baik
Daripada depa buat tatau langsung... Ramadhan tak Ramadhan pukul rataaa je
posa tidak, solat pon tidak... ha lagumana?

Aku malas nak cakap pandai bab-bab laguni
Aku bukan pandai sangat... aku pandai belagak pandai saja...
Tapi tak boleh tahanla... nak tulis jugak-jugak baru lega :))

Orang huduh tak semestinya huduh selamanya ...
Esok-esok dia buat plastic surgery, terus cun macam Hamis Jalikha cemana?

Orang buruk laku tak kan selamanya buruk laku...
Sekali petik, Allah bagi hidayah... terus jadi 10 kali lagi baek dari diri kita yang kita rasa baek tu
Barulah nak terkuis-kuis pasir, pintal-pintal ropol tudung kannn...

Anyway, Mencah Manhattan baru dapat posa full 2 hari
Hari-hari lain dia banyak auta, cikgu skolah dialah yang selalu kalah dengan auta dia :))
Tiap-tiap kali soq Abah dia kejut, dia takmo mangkit, bukak mata pon takmo
Aku memang tak campur urusan kejut makan soq ni, satgi tak pasal-posal rotan aku beraksi :))
Abah dia buat susu sebotoi, sumbat dalam mulut dia sambil dia tido
Pastu kami bacakan niat kuat-kuat suruh dia ikut dalam hati
Pukul 5.40 Abah dia datang tarik botol dari mulut dia... sambil berpesan :

Harini posa tau.

Hahaha... buleh kata pesan sajala....
Petang aku ambik depa kat skolah, dialah yang paling cergas sekali dok main kat luar
Nampak muka aku kat gate, dan-dan tune muka lembik
Aku tanya posa ke tak?

Takla Mama... saya letihhh....

Kuat drama macam Mak Hang! Kata Abah dia.
Hahahaha....







3 comments:

transformed housewife on July 27, 2012 at 12:38 PM said...

mmg mentaliti org Msia. Kalau org lg baik mcm dengki semacam ja.

Me on July 27, 2012 at 1:09 PM said...

Setojuuu. Dia je la yg pandai didik ank gitu kekdahnya kannnn. Pandai ekau ulas topik secara santaiiii

FARAH deeb on July 27, 2012 at 3:04 PM said...

akakakaaaa klaka la anak hang tu. Anak kite pun umo 4 tahun tp ajo gituh jelah. Soh posa tp idok le memakse sbb bkn bgn sahur pun. Panggey keraih cam batu lagi hado. Takat ni ade le 3 hari pose 1/2 hari.. hr lain pepagi dh mintak susu tp bg la jugak, siannn... cume bile ckp eh tak pose ke? Dia kate pose tp minum susu dulu akakaka... Tp takper yg penting kite nak terapkan bahawa bulan pose tu sume org takleh mkn dan minum hg maghrib. @ least dia belajar dr situasi dulukan? Ngeee...
My latest Entry :)
JJCM: Day 6 Ramadhan 1433

ShareThis