Friday, March 25, 2011

Lagi Sketsa Anak Bangsa Satu Melesya

Posted by makcikrehan KJB at 8:22 AM
Akuni bukanla kemut sangat... aku kemut bertempat
tang boros jer yang aku tak bertempat... eh, tetttttt!! hahaha....

Begini kisahnya...

Hari Selasa lepas, lepas selesai beristinjak dan Solat Zohor kat Pejabat Pos sebelah pejabat akuni
aku pon masuk pejabat dan mengkonci diri di dalam sementara tunggu pukul 2.30 petang
2.30 ptg ada apa? ada kanak-kanak dari ladang yang aku citer haritula...

Pukul 2.20 ptg macamtu,
aku pon pulas tombol pintu... bukak kunci la kiranya kan
lepastu aku pon henyak muntut hadap fesbuk durjana macam biasa

Tiba-tiba pintu pejabat dikuak dari luar
berdiri seorang pemuda umur belasan tahun
pada perkiraan aku yang agak lemah Maths ni.. aku agak umur dia dalam 16-17 tahun
berpakaian kemas... berkulit ge*lap... dan berparut di tepi bibir...
Dia terus masuk dan datang meluru kat meja aku yang agak terkedalam sikit

Aku : Ya kenapa? Nak guna PC tulis nama
Budak : Kaka, itu kereta simpang sana u punya kah?
Aku : Bukan, apasal?
Budak : Tadi saya nampak ada satu kereta suda kena hentam, belakang ada kemek
Aku : Hah? Mana? Mana? [terus bangun selak langsir nak tengok keta aku depan pagor)
Budak : Sana kak... simpang sana. Tapi ada satu lelaki suda angkat itu kereta...
Aku : Eh bukan kereta saya la.. kereta saya ada sinilah!

Masani aku dah cuak sama ini budak
Ape motif dia datang tanya aku tetiba nih?
6th sense aku dah bagi alarm... ai smells something fishy kata omputeh...

Pastu tetiba dia senyum-senyum
tapi tetap tak berganjak keluar dari pejabat aku...

Budak : Kaka, u buat apa sini?
Aku : Saya kerja sinilah! Ajar komputer (aku dah bertambah cuak dah ni)

Mata dia dah melilau pandang sekeliling meja aku...

Budak : Kaka, bagi saya sikit wang boleh? Saya sudah kena rompak tadi kaka.
Beg saya, dompet saya semua kena curi... saya mau balik tada wangla kaka

Danggggg!! Aku dah agak dahhhh....
Mata dia melilau pandang meja aku kan,
dia nampakla tu duit singgit-singgit dalam cup atas meja tepi akuni

Aku : Apa pasal mintak duit saya, u nak balik pegilah balik!
Budak : Saya tinggal Rawang kaka, tambang rm5.20 kaka... wang sumer sudah takda....
Aku : Sapa suruh u datang sini? Cari apa?
Budak : Saya mau jumpa kawan... tapi saya punya kawan pon tada datang...
Aku : Abis apa pasal tadi u buat cerita konon ada kereta eksidenlah, kereta kemeklah... u mau tipu ka?
Dudak : Tara tipu la kaka... saya memang betul nampak itu eksiden tadi... itu pasal saya tanya kalau kereta kaka juga....
Aku : Huhhh! (sambil buat muka bengis harap-harap dia takut)

Aku dah malas nak melayan tau
kalau dah namanya ke***g kan, ko katok sampai pitam pon tak akan mengaku salah punya
kalo ikut aku, aku nak keras hati takmau bagi duit kat dia
tapi memandangkan aku tengah sorang-sorang dalam pejabat kan,
Pejabat Pos pulak tengah sunyi sepi takdak orang
kang kalo dia kuarkan pisau lipat, kelar leher aku macamana?
kerana rm5.20 kang tak pasal-pasal aku masuk sepital kan...

Aku : u dengar sini arr... kalau saya nampak u punya muka kat sini lagi lepasni... saya report Polis!
u jangan main-main arr... kita sini ada polis datang check tiap-tiap petang tau!
kalau u suka-suka tipu orang mau mintak duit macamni...saya report polis tau!

Mula-mula aku hulur 2 ringgit... pastu dia mintak lagi...tak cukupla kaka
aku bagi pulak 5 ringgit... lagi 20 sen la kaka....
eiiiiii.... $#@^%$ kann??
aku pon hulur lagi 20 sen kat dia....

Budak : Terima kasih kaka... saya tada tipu punya...

Lepas dia kuar dari pejabat kan,
cepat-cepat aku pegi kunci pintu dari dalam
cepat-cepat aku kelebek dompet pink yang aku baru beli kat Bandung haritu
(saja nak habaq aku ada dompet baru...boleh?)
lega bila dompet dok ada dlm beg... duit pon takde hilang...
tengok henfon, camera semua selamat... lega kuasa dua...

Aku bajet konon-konon aku dah kena pukau! hahahahaha... poyo kan??
tu yang sibuk check dompet, barang-barang berharga bagai tu :))
yerlah weii... skang macam-macam cara orang nak kelepet orang tau...
ilmu pukau memukau ni bukan bangsa Kiptiyah jer pandai...
bangsa MGR pon pandaiiii...
dulu adik si Jalia Hejlin pon penah kena dengan bangsa bermata sepet kat ATM machine

Cepatla muncul 30 Jun 2011
aku dah menyampah sangat-sangat nak menongkat pejabat ni
biaq pi la depa bagi orang lain yang jaga... akuni tak patuh kann... leborkan buntut jer kannn....
apa depa ingat syiok sangat mengadap perangai maknosia yang bermacam jenis kat sini kot
dari yang gila isim, gila sex, gila pangkat, gila meroyan dan segala macam gila... semua pon ada!




0 comments:

ShareThis