Thursday, July 14, 2011

Paip Siapa Yang Bocor?

Posted by makcik rehan KJB at 9:00 AM
Mode Aduan Rakyat

Saja la harini aku nak mengomel pasal rumah kecik akuni
Kalau tak tulis kat sini nanti lupa pulak kronologi paip yang menimpa kami tiap-tiap tahun :))
Duduk Bayuville baru 2 tahun lebih, tu pon dah macam-macam masalah timbul

Bak kata jiran aku :
Biasala... orang keja buat rumah ni...
Buat sebijik, 2 bijik rumah bulehla buat-buat seronok... 
Kalau dah berpuluh bijik rumah, main lempor asal jadi je lerr

Mula-mula dulu longkang tersumbat. Masatu tahun 2009 -baru-baru pindah sini.
Sampai terpaksa panggil Indah Water datang 'tembak' longkang tau
Rupa-rupanya ada lelemak kaler putih dalam saluran longkang.
Tau lemak apa? Bukan lemak aku lahhhh...
Kalau lemak aku yang tersangkut kat situ, takdela aku lemak berkrim laguni :))

Al-kisahnya kami dulu cat sendiri rumah kamini
Save bajetla woiii... golongan marhaen kaans
Lagipun rumah kami sekangkang Asyraf jah... 2,3 hari mengecat dah siap
Import la adik-beradik datang jadi buruh paksa... upah makan nasik ayam pon dah kira okay :))

Dah nama pon buruh paksa kanns, kiranya buruh tak terlatihla
Bukan buruh ja tak terlatih, mandur boyak (masatu aku pregnant Asyraf) ni pon bodo jugak! haha...
Tiap kali lepas mengecat kami basuh bekas dan berus cat dalam bilik air
So, banyakla air cat mengalir masuk longkang...
Rupa-rupanya saki-baki cat tu mendap dalam saluran pembentungan
Sampailah satu masa saluran tu tersumbat terus dengan gumpalan lelemak cat tu.

Gelabah babun la aku masatu... aku dah terbayang nak kena pecahkan tiles bilik ayaq tau
Dalam pala otak aku kan, abihla punah harapan aku nak beranak kat PMC
Habihla bajet beranak aku laki aku guna nak repair longkang tersumbat..huwaaaa...
Terus terbayang wajah-wajah bengis misi-misi Spital Sungai Buloh hohoho... tak sangguppp!

Mujurla Tok laki aku tak terus panggil kontraktor datang pecahkan tiles
Sebaliknya pi log report kat Indah Water dulu...
Tengah hujan lebat depa datang bawak jentera beso bapak..
Depa tembak dengan ayaq bertekanan tinggi
Lepastu depa bagitau kami masalah dah setel... punca tersumbat adalah lelemak cat
Pastu depa kata mungkin berpunca dari developer masa depa cat rumah-rumahni dulu
Aku tak angkat muka dah... main angguk-angguk saja... muahahahahaha
Selamatla bajet beranak aku... makanya merasalah aku beranak kat PMC
Merasala tido terbongkang lepas beranak tak kisah ke anak sebab misi tulung jaga anak aku hahaha...

Lepastu, awal tahun lepas muncul pulak masalah seterusnya
Dinding Bilik Rahsia aku basah... sampai roboh kerusi kecik yang melekap kat dinding tu
Tak ingat macamana aku buleh perasan, cuma yang aku ingat bila aku nak ambik baju dalam almari,
Baju-baju tu macam sejuk-sejuk... masatu baru aku ternampak dinding bilik tu lembab
Macam biasa, gelabah babun lagila aku... habihla rumah aku roboh nanti... huwaaaa
Bukan basah kat bilik tu saja tau... sepanjang saluran paip kat tepi dinding tu tau basah
Masatu aku laki-bini dok pakat congak... paip kami ka, paip jiran sebelah ka, atau paip jiran atas?
Maklumla... rumah kami ni townhouse kan,
So ramaila mangsa yang buleh main tuduh-tuduh hahaha...

Kebetulan satu haritu aku kutip kain, akak jiran sebelah aku pon tengah kutip kain
So dengan tanpa segan-silu aku pon bertanya... rumah akak dinding tepi ni basah tak kak?
Lega sungguh bila akak tu cakap... itu paip dari rumah dia... depa tengah nak repair tak lama lagi
Urut dada lagi sekali.... selamatla bajet nak buat pagor batu hahaha...

Dan untuk tahun 2011 ni pulak, sekali lagi aku gelabah babun
Lagi masalah berkaitan perpaipan jugak...
Dalam hati aku, habihla bajet aku nak pi Betnam tengah bulan ni... huhuhu...

Masatu aku baru balik ambik Mencah balik KAFA
Elok jer aku kuar dari keta, budak Indon yang menyewa rumah atas tu tegur aku..
Kak... bilik air kak bocor ya kak?

Ah sudahhhh.... tak abih-abih nak saiko aku dengan masalah paip tau!
Aku pon pegi tengok kat pagar rumah dia... porch depa basah...
Nak jadikan sebab, bilik ayaq kami adalah terletak dalam pagar depa
(pandai-pandailah korang nak imejin, kuwaser aku nak bagi floor plan bagai)
Dia kata sejak semingguni ada air kuar dari dinding bilik air kakak

Dia cakap elok-elok jer dengan aku... dia kata kalau ikut nak cakap dengan Abang
(Abang tu laki akulah) Tapi Abang selalu pulang lewat... jadi saya pesan sama kakak saja ya
Sejak tu aku mula gelabah babun... tiap kali nak kuar atau masuk rumah,
Aku serba salah kalau time tu budak-budaktu ada lepak-lepak kat porch depa
Aku takut depa sound aku lagi... sebab Abang kau tu bila aku bagitau dok buat derk saja!
Dia takpala.. pulang dari kantor udah malem
Besoknya selepas subuh sudah ke kantor lagi
Tapi akuni yang hari-hari menunggu rumah, ketat dada tau hari-hari nak hadap muka depa

Kemuncaknya adalah minggu lepas
Salah sorang housemate depa ni sound aku sedikit keras huhuhu
Kak, bilik air kakak bocor tu kak... kami kadang-kadang sering jatuh licin kak
Sambil buat gaya ala-ala nak tergelincir

Aku pon terpaksala temberang...
Abang sedang cari kontraktor yang murah-murah... lagi mau kumpul wang
Sabar yaaa... nanti kami usahakan segera ya

Nak kena pecah dinding dan lantai bilik ayaq tu weiii
Habihla bajet Betnam akuuuuu!

2 Hari lepas, aku temankan Aisyah main basikal kat luar rumah
Pastu aku terfikir nak tanya kat jiran rumah hujung pasal kontraktor yang buat pagar rumah dia
Dah laki aku selow sangat nak bertindak kanns
Makanya akulah yang terpaksa mengorak langkah... cewah!

Bila depa tau masalah paip bocor tu, depa kata mai kita pi tengok dulu
Entah-entah bukan paip ko Rehan oii... tah-tah paip diorang!
Eh betul jugak ekk... apsal aku tak terpikir nak siasat paip depa dulu kan?
Dengan ditemani oleh jiran tetangga, kami pon pergi buat perhitungan dengan depa... cewah :-p
Kebetulan sorang jiran aku tu memang kontraktor
Sekali kelebek dia dah tau apa punca... lega kuasa 8 la aku weii!!
Bukan paip aku yang bocor hokayyy... paip engkau yang bocor!

Syukurrrrr... selamat bajet Betnam aku!!
Muahahahahaha!

Sekian episod Aduan Rakyat untuk minggu ini,
Diakhiri dengan serangkap pantun :

Tumbuk beras sampai hancur,
Sambil tumbuk makan bahulu,
Sebelum ko tuduh paip aku yang bocor,
Baik ko spot check paip ko dulu!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.





























Ini paip mana pulak yang pecah ni???
Huwaaaaaaa!!!











8 comments:

Hanis on July 14, 2011 at 9:20 AM said...

gambar akhir tak tahan!!!!!

kah..kah..kah.Paip asrap bocorrrrrrrrrrrr...

Hehehehe

Ummi on July 14, 2011 at 9:39 AM said...

HEHEHE..SY BACE DARI HURUF KE HURUF TAU..LEGA DENGAN PENUTUP CERITA..HAHAH..oppsss..TERcapslock..

Me on July 14, 2011 at 9:49 AM said...
This comment has been removed by the author.
TopsyTurvyMum on July 14, 2011 at 10:21 AM said...

Eh, punya panjanggg.. kalah karangan aku hari ni..
Takleh jadik ni!
Hahaha..gambar last yg buat ko stress semalam eh??

MsAjai on July 14, 2011 at 10:25 AM said...

wakakakaka....detail nko tulis citer paip ekk...aku penah kena jugak...sink sumbat...ketuk tiles...*nanges*...gigih gi cari tiles yg sama tepek balik....

amboiiiii...pi betnam nmpk....beli subenior kat aku tau..aku amik kt epot....:P

aida-myasara on July 14, 2011 at 10:28 AM said...

lawak n3 leh masuk raja lawak huhuh

mama iris on July 14, 2011 at 2:20 PM said...

nanges karamdilautanwalia baca pantun ko kak.....4 kerat tu....dia takat peribahasa kacukan je...

makcik rehan KJB on July 14, 2011 at 7:34 PM said...

Hanis,
Paip asrap tak buleh tampal dah. hari2 pon bocor!

Ummi,
Ada grammar error tak? kehkehkeh

Timah,
Malam tadi dapat aura temberang extra sikit :))

Yam,
Nanti ko amik aku kat LCCT tau. Kol doblas tgh mlm weiii

Aida,
Nak masuk MAHARAJA LAWAK terus boleh? :))

Nurul,
Hebat kannnn??? :))

ShareThis