Wednesday, May 26, 2010

TRAGEDI BUAH EPAL

Posted by makcik rehan KJB at 11:47 AM
Petang semalam sebab dah sampai area Bukit Sentosa [balik dari warehouse sale]
Makcik terus talipon PS tanya lokasi semasa
Dia masih kat umah Along BB, 
so makcik pon ajak dia makan siap2 kat kedai sebelum balik umah
hehehe.. so sekarang hangpa tau la pasai apa beras aku berulat khenn...

Lagi pulak, malam tadi lepas maghrib PS ada kelas mengaji
[kalau tanya Mencah, dia kata Babah pegi Subhanallah]
koserlah haku nak masak-masak lak kan, 
sapa nk tolong tengok hanak-hanak masa haku kat dapo kan

So, makan kenyang-kenyang sampai kembung
balik umah terus sumbat anak-anak masuk bilik suruh tido, kan senang!
[mak dia pon buleh la tido sekali kannn]


Bagi yang belum tahu,
Pagi-pagi makcik hantar hanak-hanak pi umah Along BB
Petang-petang, PS hambik hanak-hanak balik umah
[apa motip aku ulang cerita ni sampai 80 kali ntah!]


So, kami laki-bini pon sakanla isi perut kat kedai
hanak-hanak kami tinggalkan kat umah Along kejap
Lepas makan, makcik terus naik umah Along
nak kutip budak-budak bawak balik

Rupa-rupanya, sedang mak-bapak dia sedap-sedap isi perut kat bawah
si Mencah pon sakan isi perut penuh-penuh kat atas!

Maklong dia tgh suap makan nasik
dengan botol susu tak lepas kepit celah ketiak
berganti-ganti si Mencah dgn Kakak Farah dia [cousin] 
nganga mulut tunggu maklong suap nasik
udah rupa anak burung ciak kelaparan

Elok jer si Kakak Farah dia dapat sesuap,
cepat2 dia potong Q, datang depan maklong sambil nganga luas-luas
saya pulak! saya pulak!

Bila dengar Kakak Farah dia cakap,
Ibu nak ibu...

Nanti hanak bertuah aku plak sambung
Ibu saya nak Ibu...

Orang nak, dia pon tanak kalah
Ibu orang ka.. ibu ayam ka.. tarak pedulik..kekekeke....
Haku dah mula risau tengok dia makan melahap lagutu
sebab dia dok sakan nak lawan dgn kakak Farah dia, takmo kalah
sampai tak sempat kunyah, main telan jer..
kejap-kejap datang menganga...

Memangla seronok menyuap budak selera makan
tapi kesan dia nanti haku laki-bini yang kena tanggung tau!

Ini dia... tragedi di malam hari di Taman Bayu
bukan buah epal lagi weiii...
habis sup suun keluar bertali-tali!
nasik kuar sebijik-sebijik!
fishball kuar seketul-seketul!



Tengah tido elok-elok,
tiba-tiba dia terbatuk-batuk
makcik suruh dia bangun duduk
baru berkira nak angkat dia bawak pegi toilet
tak sempat noks! terus berhambur dan-dan tu jugak!

Yang lagi haru, masatu Bapak dia tak balik dari Subhanallah lagi
akula yg kena hadap kain-main busuk muntah tu sorang-sorang
mujur adik dia elok jer bertapa dalam boyan
kalau dia pon join sama melalak, kompom aku meroyan
Huwaaaaaa.....


 Tengok rupa dia kepenatan dan keselebetan laguni
nak marah pon tak jadi... kesiannnn
cadar tu baru jer aku ganti 2,3 hari lepas
yang sebelumni pon kena muntah dia la jugak pon

Habihla baju baru tak bau kedai dah... bau muntah!


 Yang touchingnya, 
lepas dah basuh badan dia, tukarkan baju...
makcik suruh dia baring kat bawah dulu sementara nak ganti bedsheet
tiba-tiba terdengar halus jer suara dia...

Awakni sangat baik mama..... thanks mom...
[anak aku memang kadang2 perasan mat saleh sesat!]

Motip anak aku memuji-muji mak dia?? 
Sebab selalunya aku menempik macam serigala jadian kalau dia bikin onar!



Photobucket

17 comments:

I want to lose weight on May 26, 2010 at 11:53 AM said...

Tu pasal ler aku malas tido atas katil..
Setakat toto leh lagi sumbat masuk WM

e i c a h on May 26, 2010 at 12:06 PM said...

hadui..dpt byg keletihan MR..tp anak punya pasal..kuatkan jgk la..

IMAN'S UMI on May 26, 2010 at 12:11 PM said...

Laa..xde bau kedai dah baju mencah...sweet punya ayat...awak ni baikla mama...

♥♥♥ سواي @ ماما ايمان شاهيراه ♥♥♥ on May 26, 2010 at 12:28 PM said...

sejuk ati dgr aisyah kata camtu....sgt manis

makcikrehan on May 26, 2010 at 12:42 PM said...

Zel,aku memang tak kisah tido toto. Masalahnya laki aku yg tak mau. anak aku pulak, dah bapaknya sedap2 atas tilam, dia pon sibukla nk join. padehal patutnya dia ada tilam bujang dia sendiri kat bawah.

eicah, tulah dier nyer... sampai anak dah besor panjangla baru habis mengadap episod muntah2 ni kan. sorang besor, kuar lak sorang lagi! huwaaa....

umi iman, bau masam suda itu baju. pagini dah sumbat masuk WM, ptg karang taruk softlan la kasi wangi balik

Mak Maryam, sejuk la sgt... ko tatau hati aku panas nak membasuh cadar tu semua! muahahahaha... keji punya mak kan!

TopsyTurvyMum on May 26, 2010 at 12:47 PM said...

mentang2 hari ni entry aku apple twist..dan2 ko buat tragedi pulak hahaha!

TTD kata Chloe (uewww!! hahaha!) kalau jerit cam cik ponti..ekekke..

jenuh la ko membasuh yer..sib baik panas..aku ni, 2 hari jemur baru kering

makcikrehan on May 26, 2010 at 12:55 PM said...

Chloe, cik ponti mengilai-ngilai... kiranya masih merdu lagi la tu. Maunya tak jenuh membasuh! sudah basuh pon habih satu bilik bau montah. bilik air pon bau kepam muntah sama. jenuh aku sembur floor cleaner sebotol dlm bilik air nk bagi hilang bau kepam!

Sitisifir10 on May 26, 2010 at 1:20 PM said...

k.han,kamu tak guna besen ke tadah muntah...lagi senang dari hangkat mencah lari ke tandas...

makcikrehan on May 26, 2010 at 2:29 PM said...

sitisifir, tak dan aku nak lari ambik besen dik oi. lagipun, kalau selalu tu aku prepare besen siap2 takde lak dia nk montah. huhu

isra on May 26, 2010 at 2:59 PM said...

Mencah dan Daim.. sama pesen.. makan byk2, pastu bila nak tido.. kalau terbatuk2 sikit jer.. kena siap2 la.. kalau terlambat memang selambak menu yg dia makan kat ats tilam.. tensi.

Me on May 26, 2010 at 3:04 PM said...

kalau ank eden ckp mcm tue (awak nie sgt baik la mama.. thanks mom!!) dan2 tue menetes air mata eden.. terharu bangat.. mmg sejuk hati n hilang marah.. letih pun hilang.. tak gitu MR?

Nurul Aznil on May 26, 2010 at 3:22 PM said...

Salam,

saya cadang Cik Puan beli matress protector so tak kena trus kat tilam... so bau tak kuat sangat.

kami guna ni sebab dulu Ewan kencing melawooot, sure bocor...

Elyn on May 26, 2010 at 3:45 PM said...

ahaiii sepesen dengan wafiq ni suke muntah kalau mkn over. aku sesiap spare gayung bawah katil. kalau tersedar die duk batuk2 cepat capai gayung.

letih woo asik nk tukau cadar even aku ade mattress protecter. kang same gak kene pi basuh hehe

makcikrehan on May 26, 2010 at 4:16 PM said...

aznil, mattress protector adaaa, sama jugak..stil kene basuh jugak. still tembus sampai tilam jugak. but anyway it helps la jugak dalam menapis sisa muntahan dari kena direct kat tilam kan...

Elyn, gayung ko guna? Mencah tak jalan kalo gayung weh. koman2 kena besen besau! sebab dia muntah stail nyembur dengan diameter yg amat lebar! hahaha... pingsan haku!

Kerul, sejuk kejap jer... sebab hati aku tgh panas! hahaha

Isra, kanak-kanak zaman sekarang mmg kuat muntah gamaknya kan...

ena on May 26, 2010 at 6:15 PM said...

hadoi.. penatnyaa... asik main muntah la ko rehan..

tapi..
bila mencah cakap macam tu terus rasa nak shiom2 muka dia... alalala pandainya mencahhh!! kakak sayang la kat awak mencah.. ajar la aqim cakap mcm tu jugak... lalalala...

makcikrehan on May 27, 2010 at 9:20 AM said...

Bini Pidaus, KAKAK? KAKAK?? KAKAK??? mimpi ker ko makcik hah! muahahahahaha... kalau KAKAK IQA aku terima la jugakkk.. ini KAKAK ENA! wakakakaka...

CikguIna on May 28, 2010 at 11:57 AM said...

Sabar Ann...ada pro & kontranya bila hantar anak pd bb sitter & taska...
kalau pada bb sitter yg bagus....anak2 cukup makan tapi yg tak syoknya sbb depa berlawan suap...( tu yg jd muntah2 mcm Mencah tu )
kalau kat taska pulak, mcm tak berapa cukup makan sbb budak2 ramai.....bila balik jenuh nak top up..
( kes aku la ni...tp aku tak kisah sgt sbb anak2 aku elok jagaannya... )

ShareThis