Monday, September 6, 2010

ANTARA JUJUR DAN MENJAGA HATI....

Posted by makcik rehan KJB at 3:38 PM
Orang kata,
kanak-kanak tak pandai menipu, kan?
dan memory depa sangat mantap, kan?

..................................................................................................................


Semalam kami berbuka sendirian berhad kat Tmn Bayu
memandangkan beras basmathi dulu-kala masih berbelen
dan peha ayam ada 4 ketui dalam ice box...

Makcik decide nak buat nasik berperisa untuk berbuka
so, tungging-terbalikla haku buat nasi-hayam-sukati-haku
ayam tu, seketul buat sup utk hanak-hanak
3 ketul lagi diperap ala2 nak buat ayam kepada nasik hayam
ah lantaklah korang paham ke idak!

Pukul 3 ptg, umah haku dah berbau harum.. cewah!
harumla... bau tumis-tumisan sup, nasik bagai kan
si Mencah kejap-kejap datang tanya...
Mama, nasik awak dah siap ke?

Berlumba-lumbala depa 2 beradik makan nasik hayam bikinan mak depa
aku suspect nasik hayam akuni sedap kemain dah ni
Mencah dok asek cakap,
Mama, nasikni memang sangat sedaplah mama!
aku jeling-jeling tengok PS kat sebelah pon dah baper kali telan air liur tu
hahaha... gila perasan sedap!

Lepas asar, kami berangkut pegi PARAM
beli kuih, beli lauk tambahan, beli air dan beli segala beli...

Nak balik dari PARAM tu,
kami lalu kat tepi kedai tayar...
time tu keta banyak, so PS korang bawak selow jelah...

Tetiba, Mencah cakap....
Babah, itu kawan Mama...


Haku pon sepantas kilat menoleh ke kiri..
terkial-kial mencari... kawan mana pulak ni...
masatu laki aku dah vibrate satu badan gelakkan aku!

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.



















Gambo Michelin Man ni terpacak depan kedai tu.
Inilah yang Mencah dakwa sebagai kawan aku tu!
Huwaaaaaaaaaaaaaa...........

Ooooo... benda-benda cenggini kemain lagi ko simpan dalam memory ekk..
cuba kalau mama suruh ko hapal sifir doblas, hagak-hagak ko lepas tak ha?
dia ingat lagi gambor Michelin Man yang aku taruk kat blog tak kurus-kurus tu dulu
padehal blog tu aku sendiri pon jarang bukak tau
sadis betul la weii.... dah laki aku dapat modal nak kutuk aku taww...

Kisah sadis aku tak berakhir di situ,
balik rumah.. siap-siap hidang makanan... tunggu azan nak buker posa
dengan tak sabo-sabo nak melahap nasik hayam yang aku perasan sedap tu kan
sekali aku suap masuk mulut.... umang aiii....
nasik aku keras macam kayu!

Ni anak-anak aku ni apa kes sebenaqnya hangpa ni ha?
petang tadi hangpa makan kemain sedap... bertambah-tambah
aku ingatkan sedap sangat... sekali ... alahai...
Laki aku pon naik konpius ha... budak-budak ni kemain tibai petang tadi :))

Aku syak, nasik tu memang keras
tapi sebab bila makan dengan ayam tu.. jadik cam sedap kot di tekak budak-budak ni
Tapi, hakikatnya... ayam kepada nasik hayam aku tu pon bukannya sedap!
kunun2 aku nk bakar dalam oven, aku wraplah dgn aluminium foil,
tuang sos perapan dengan minyak masak sikit,
bungkus elok2... aku bakar.... konon takmau bagi kering sgtla kan
sekali tak jadi ayam bakar pon weii... jadi macam masak stew!


Sian depa kan... demi nak menjaga hati mak depa...
nasik keras cam kayu pon depa lahap jugak...
takpalah nakkk..... nanti Bread Maker mama sampai
mama masak donut paling lembut dalam Malaysia ekk....
Kekekekeke.... tetiba kuar citer BM :))







8 comments:

nurulhudaresad on September 6, 2010 at 3:56 PM said...

errr....mencah....mama kamu tu pose naakk....jangan la mengurangkan pahala pose beliau dgn memberi perumpamaan begitu....hehhe
kak..
nasik hayam itu sbb pakai beras basmathi....air kene kasik lebih sket...ayam kalo balut ngan aluminium foil tu...mmg liat sket nk masak cantek hitam2 mcm kat kedai tu..kita pon penah jadi mcm tu...

makcikrehan on September 6, 2010 at 4:09 PM said...

Nurul, aku dah la tak suka masak stew tu. Tapi baham jerla.. udah lapo kan. Hahaha

adha on September 6, 2010 at 4:29 PM said...

wakakakak........... la failed lagik masak nasi ayam... tak pe lenkali cuba lagik..

wakakak tak tahan aku mencah kata kawan ko.. adeh... ish3..sadis tol ar anak dara ni...

Me on September 6, 2010 at 4:52 PM said...

hehehehhe.. sampai hati mencah... nasi ayam ko buat 10 kali baru berjaya

TopsyTurvyMum on September 6, 2010 at 5:44 PM said...

ko pakai reshepi nasyik hayam syiapa hah??*feeling2 mencah wakakaka*
mesti la lebihkan air tu kalau pakai beras basmathi..aku biasa lebihkan 1 atau 1 1/2 cawan air dari sukatan beras. takper laa..kata2 perangsang yg stended...

Segala gagal bukan selamanya gagal ..Coba la laaaagiiii naaa...ecehhhh!

LiAnA on September 6, 2010 at 10:04 PM said...

takpo pasni cuba lagi.. pasal puasakan tu tak bleh nak rasa dgn adjust...

makcikrehan on September 7, 2010 at 3:34 AM said...

Haku selalu hesitate bila nk letak air dalam nasik wei. tu pon aku dok tambah dan tambah air tau. siannya kat haku... dh tua bangka, masak nasik ayam tak lepas2!

Elyn on September 7, 2010 at 1:39 PM said...

aduh sakit perut aku gelak tgk gambar tu tau!!

ShareThis