Thursday, December 23, 2010

PEMBURU GETAH

Posted by makcik rehan KJB at 3:24 PM
Kawan aku kat Kelantan, nenek dia kayo rayo makan hasil getah
duduk silang kaki sambil main PSP kat umah,
cukup bulan ada 'kaki' mai antaq duit...

Orang kampung dia sumer pakai keta besau-besau
busuk-busuk Toyota Vios Type S kaler putih
si kontot macam haku tak main arr... buat pi pasar pon tak sajak!

Lepas bahagi dua hasil getah sebulan,
untung bersih adalah 4-5 ribu hinggit
maknanya, sebelum dibahagi dua dengan penoreh
hasil getah adalah 10 ribu hinggit!!

Giler vavi punya kaya!
patutlah kerani-kerani bank kat Kelantan asek merungut kaunter asek penuh....
rupanya orang Kelate pakat dok bayo loan keta seminggu sekali nak bagi cepat habih!

Itu kat Kelate beb...
banyak ladang getah....


Sini apa ada?

[Baca dari bawah naik ke atas]

























Bahana bila kebun-kebun getah semua kena lanyak buat kilang dan rumah,
kan anak-anak bangsa kita dah takde tempat nak meraih hasil getah!


.

6 comments:

Iman's Umi on December 23, 2010 at 3:41 PM said...

Isk2...byk ekar la tanah getah dia tu ek...klu kita ni tanah sepasu, kt mana nk buat kebun getah ye...jeles btl ngan nenek kwn MR tu.

Me on December 23, 2010 at 4:00 PM said...

setoju tue MR.. harga getah skang mmg tgh tinggi... kat kelantan sapa byk kebun mmg kayoooooooo...

Suhami Ahmad on December 23, 2010 at 4:06 PM said...

Harus atok poie motong gotah coti ujung minggu ni....
>_<

Elyn on December 23, 2010 at 5:00 PM said...

haih tak dapat getah kaler putih kaler itam pun jadi ek dierang ni!!

paish on December 23, 2010 at 5:12 PM said...

cmni kono la rajin lik kg motong gotah..getah tua pun tualah..ish3, kete bole la kunci setereng..tayar nk kunci guano? tawakal yo lah

adha on December 24, 2010 at 10:14 AM said...

aku masih menunggu tayar keta kancil yang park dpn umah aku tu ilang tayarnya............. geram jek aku...

ShareThis