Wednesday, August 3, 2011

Ramadhan - bulan mengenang memori

Posted by makcik rehan KJB at 9:08 AM
Taman-taman memori dalam sanubari aku tengah berkembang mekar
Teringat macam-macam memori dulu-dulu

Bukan semua memori manis melecaihhh...
Ada jugak yang pahit maung menikam sampai ke tulang itam
Tapi buat apa menyakitkan hati perangat kisah-kisah yang tak best kanns,
Belambak lagi kenangan yang best-best nak dikenang

Apsal tetiba aku jiwang karat ntah! Hahaha...

Puncanya kann....
Aku nak asah pensel warna budak Mencah ni lah
Aku cari sharpener dia tak jumpa
Pastu teringat pisau hijau yang aku kibat dari PID dulu
Aku pon asahlah secara manual...


Budakni kuat menenyeh kalau mewarna. Tu pasal mata pensel sumer buta terus :))
























Tetiba aku teringat kat Arwah Tok Ayah aku...
Dulu masa aku budak-budak, aku duduk dengan Atuk
Mak dengan ayah sibuk pagi petang banting tulang kat bendang
Arwah Tok Ayah la yang kadang-kadang monitor pelajaran aku

Ada sekalitu, aku tengah siap-siap barang sekolah
Kebetulan esok tu ada exam
Aku pon kuarkan pensel 2B yang belum asah,
Kenala asah dulu habuan nak tenyeh borang OMR kat sekolah esoknya
Tok Ayah aku nampak pensel 2B aku tadak mata
Dia mintak pensel tu dari aku, pastu dia suruh aku pi ambik pisau potong bawang kat dapo

Aku terbayang-bayang rupa pensel tu
Tok Ayah aku asah lawa-lawa,
elok jer membulat macam asah dengan germit (sharpener)

Entah kenapa, memori asah pensel tu melekat kuat dalam kotak hitam aku
Sangat touching.... ^_____^
Pastu bersambung-sambung sampai part hari penyampaian hadiah
Masa beratur nak naik pentas, kepala aku mesti terjojol-jojol cari muka ayah dan mak
Seingat aku mak memang tak pernah datang masa hari penyampaian hadiah
Adik kecik-kecik... lagipun sibuk kerjakan bendang
Ayah aku pon rasanya penah datang sekali saja...
Selebihnya, tiap-tiap tahun Tok Ayah yang jadi wakil

Bila nampak je muka Tok Ayah aku kat kerusi ibu-bapa,
Aku pon lega sangat dah... kembang jiwa bila orang datang tengok aku naik pentas
Walaupon naik pentas setakat jadi pemain simpanan pasukan bola jaring sekolah jer... hehehe...

Pejam-celik, sekarang aku dah pon jadi mak budak
Anak pon dah sekolah... skang aku pulak yang kena asahkan pensel anak :-)
Jalan ceritanya hampir sama, cuma perjalanannya mungkin berbeza
Harap-harap aku tak terlepas peluang pegi Hari Penyampaian Hadiah anak-anak nanti
Itupon kalau budak-budakni naik pentas ler! Muahahahaha.....




7 comments:

mama maman on August 3, 2011 at 9:24 AM said...

sweet..:)

TopsyTurvyMum on August 3, 2011 at 9:32 AM said...

semoga mereka naik pentas jugak cam Mama dia..Amin!

Bab naik pentas sekadar pemain simpanan bola jaring tu aku sentap! wakakaka

MsAjai on August 3, 2011 at 10:26 AM said...

sayu jer hati aku baca entry hang...

Kamalia on August 3, 2011 at 10:44 AM said...

suungguh menyentuh hati..ye,harap2 ank2 mu sume naik pentas cam mama die okeh..

littlehumblelynn on August 3, 2011 at 11:58 AM said...

antara sbb kenapa aku rasa nak berenti keja--baik dok rumah audit anak2...

dok opis sakit kepala..macam2 nak hadap..bos sengal..keja berlambak

biar xde duit as long as aku happy..boleh ?

m/mana nak dok rumah jd FTHW tp still buat duit yek??

aku betul2 nak berenti rasanya..

Me on August 3, 2011 at 3:24 PM said...

eden sedey baca... isk isk isk... tetiba dibulan ramadhan nie eden pun bermemori daun pisang gak ... isk isk isk...

makcik rehan KJB on August 3, 2011 at 4:18 PM said...

OK, pandai gak aku temberang kisah sedih rupanya. bulehla aku buat skrip drama nampaknya... Sendu Ramadhan Di Paghit Buntaq. Muahahahaha...

Lyn, apa pon ko nak buat... sila jgn join kelab LOGIN FESBUK DAPAT RM 20 yerrr... aku report kat aidid nanti. hehe

ShareThis