Monday, June 18, 2012

Homeschool?

Posted by makcik rehan KJB at 2:02 PM
Assalamualaikum WBT


Harini skolah depa cuti.
Aku dah sampai depan pagor skolah baru cikgu kabo harini cuti.
Cikgu nyer kata dah pesan kat kids last friday, tapi Si Mencah hagham tak bagitau aku pon.
Lupa gamaknya. Makanya, terpaksala hangkut depa balik ghumah.

Lalu ghumah aku pulak jadi skolah! Homeschool lah sangat kannns...
Asyraf dengan perangai suka baling barang. Dentum dentam satu ghumah.
Masa aku sibuk kat dapo tadi, tah bapa kali kakak dia jerit bagi laporan kat aku

Mama, Baby dah buat sesuatu! Mama datang sini tengok!

Aku pi depan tengok budak Asrap tengah cepuk air oren atas lantai.
Pastu bising mengadu kat aku,
Ma! Ma! Ma! Bajahhhh! Ma! Bajahhh!
*Basah!

Aku lap air oren, kembali ke dapo.
Kang kejap lagi Aisyah jerit lagi,

Mama, cuba Mama tengok Baby tengah buat apa ni!

Aku pegi depan tengok dia tengah gigih nak sumbat teddy bear dalam tong sampah!
Tong sampah kosong tu dia heret dari dapo.
Tadi kat depan tu berselerak dengan mainan dan pinggan mangkuk plastik depa buat main,
sekali aku tengok lantai dah lapang.
Aku check dalam tong, penuh dengan mainan, pinggan mangkuk, remote tibi
bekas cupcake silikon aku pon duduk dalam tu!

Aku ambik tong sampah, letak balik kat dapo
kejap lagi nak kena basuh balik barang-barang dapo yang dia sumbat dalam tong tu
Kotor la kan, tong tu walaupon kosong tapi selalu dok guna
kosong tu pasal pagi tadi aku dah buang plastik sampah dia
lupa nak terus ganti plastik baru, tu yang budakni sakan buat main tu.

Aku sambung balik kerja kat dapo.
Aku dengar depa dok ketung-ketang baling mangkuk besi
gasaklah, jangan melalak, jangan muntah sudah.
Korang nak buas, nak punggah aku buleh tahan lagi.
Tapi tolong jangan muntah! Terus api sambar kepala hahaha...

Dah siap masak, aku offer depa lunch.
Dua-dua takmo makan. Adik mintak biskut tiger.
Tibai sampai 6-7 keping.

Kakak dia apa pon takmau. Jenuh pujuk suruh makan.
Agaknya kat skolah, depa memang tak makan tengahari
Sebab tu bila petang balik skolah, masing-masing macam kebulur
Si Asrap masuk rumah terus tuju dapo, tunjuk kat puyuk nasik
Ma! Ma! Mam Ma! Mam Ma!

Aku tanya Aisyah, apsal takmo makan. Siap nak offer telo air pon dia takmo.
*telo goreng yang kuning dia cair

SAYA TAKNAK MAKAN, SAYA NAK BIAR PERUT SAYA KOSONG
SEBAB SAYA NAK KURUS SENIKIT

Gataiiiiii sangat kan!






4 comments:

littlehumblelynn on June 18, 2012 at 2:35 PM said...

Aisyah teman mama diet tuh!!!

aku mc-htr ank2 g taska.if x makin tenat jg knk2!!!

makcik rehan KJB on June 18, 2012 at 2:49 PM said...

aku masa keja dulu pon camtu, kalo aku cuti atau MC, kanak2 tetap harus ke taska/ bb sitter hehehe

Jiejah @ Iza on June 18, 2012 at 3:10 PM said...

untie pun nak kurus senikit la aisyah , jom diet ekekek .

dakupun kalau mc harus lah kanak² di pos ke taska . x kuasa nak menambah sakit . elok asal nya demam terus kene h/attack nanti kakaka

makcik rehan KJB on June 18, 2012 at 9:59 PM said...

kahkahkah... hover tau ko jiejah!

ShareThis