Friday, September 21, 2012

Asyraf is 3

Posted by makcik rehan KJB at 8:57 AM
Assalamualaikum WBT



































Motip sangat kan, edit gambo anak tekepit celah kek
Padehal kek aku taraf naik satu derjat je dari kek premix :))
Bantaila... janji homemade. Tak cam Meryam, balik-balik beli kat kedai king kong.
Entry besday anak pon aku sempat carots ko Meryam, bertabahla ko...

Tepek sikit gambor hensem anak aku dolu-dolu
Gambo sebelum gigi dia luruh hehehe...



 





Selamat ulangtahun ke-3 wahai anak
Semoga hidup kamu diberkati, dirahmati dan dilimpahi kasih sayang dari seluruh isi alam.
Jadilah anak yang soleh, berakhlak mulia dan berjiwa kental (macam mama, cewah)

OK, sekarang cerita pasal kek pulak.
kek yang mendapat pujian 18 bakul dari anak-anak sendiri :))

Sebetulnya aku nak buat kek beledu, tapi malas nak kuar cari stok.
Semalam pulak hujan kemain lebat kan. Kuwaser lah sangat nak redah hujan pegi cari cheese.
So, aku godek apa yang ada dalam lemari.
Dengan kapasiti yang ada, aku pon Google resepi kek coklat :)

Jenuh gakla nak saring resepi, sebabnya aku tamau buat kek kukus
Banyak resepi kek coklat yang orang share sumer main kukus
Pulak tu ada yang guna tepung naik sendiri. Aku takde tepung tu.
Ada pulak yang taruk buttermilk. Lagilah meleceh.

Lalu menjumpa resepi yang ini.
Tima kaseh Cik Embun, akak cilok resepi awak ye.
Memang menepati piawai aku. Sukatan pakai cawan laktu.
Mixer pon tak payah, blender saja.
Lalu aku simpan balik mixer KitchenAid merah aku. Puiiiii, KA lah sangat!

Dah siap adun, masa tenngah gaul-gaul dengan tepung dan coklat
aku pelik kenapa adunan aku likat kemain
bila kelebek balik resepi, rupanya aku terlebih bubuh coklat setengah cawan.
Resepi taruk setengah jer, aku tibai buh secawan terus.

Dengan penuh bijaksana, aku tambah minyak malam adunan tu. Main tuang je.
Dah kacau-kacau, aku tengok adunan masih likat.
Aku tuang air pulak dalam setengah cawan. Hahahaha.
Penderhakaan tak hagak-hagak kan. Gasaklah!


























Mendap sikit kat tengah dia. Lantak. Janji masak hehe.
Sebelum selet topping, aku tarah sikit bagi level... terus cun walla!





























Stok butter aku tak cukup nak buat buttercream frosting.
Yang ada coklat bar putih. Lama dah tersilap beli.
Aku buleh tak perasan dia tulis WHITE. Aku nak beli coklat masak yang biasa yang koko tu.
Sudahnya berkepuk dalam peti ais tatau nak buat apa.
Dah alang-alang tak cukup bahan nak buat frosting kan,
Aku leburla white coklatni, campur butter 2 sudu... pastu selet kat keliling kek :))


























Lepastu taburla butiran penyelamatni... hehehe.
Bagusla sapa yang cipta coklat rice kalerful ni kan
Life saver untuk maknosia tangan kejung tak reti deco kek macam aku dengan zalia.



























































Zasssss... hantar kek pegi skolah!












3 comments:

TopsyTurvyMum on September 21, 2012 at 9:28 AM said...

happy besday Ashraf!
Moga jadi anak soleh, amin.

gambo 1st yg baby tu macam ko jer aku tgk.

Boleh dah ni produce no 3.

Me on September 21, 2012 at 10:10 AM said...

hepi birthday imam moda junior.. dah 3 tahun.. jadi ank soleh n matang ;) sila minta adik dari mama untuk buktikan kematangan mu asyraf..

ibh_sue on September 21, 2012 at 10:51 AM said...

Happy birthday asyraf.
Peh! Kek ko dah setaraf kek KING rehan.

ShareThis