Kehadapan kekanda Lis yang sedang sarat kebuntingan,
Maafkan adinda kerana terlupa membuka emel adinda di Gmail
sebab adinda register emel tu buat cukup syarat utk log-in belog DIVA adinda ini saja
seminggu sekali pon belum tentu adinda akan membuka emel tersebut.
Tengahari tadi, adinda sangat buring sampai tatau nak buat apa
sebabnya, dulu-dulu kalau adinda buring
adinda akan 'men-start' si kontot dan menyerang gerai goreng pisang makcik simpang
dan membeli sebundut pisang goreng, keledek goreng,
keropok goreng, cekodok goreng dan apa2 sahaja yg makcik tu goreng!
Tapi, sejak adinda berdiet yang tak berapa nak jadi nih...
adinda banyak sgt masa terluang di depan PC PID yang seberat 8 kilo ini
tambah-tambah pulak adinda dah hampir menyiapkan memorandum 19 perkara
yang sebelum ini menjadi igauan ngeri kepada para petugas di PID semalaya ini.
Owhhh... sungguh jauh adinda menerawang. Maaf lagi sekali Kekanda Lis
Orang yang sedang kelaparan tak cukup makan memang selalu merapu begini.
Tatkala membuka emel sebentar tadi,
hampir terjojol anak mata adinda apabila membaca emel kekanda
bukan saja kerana emel tersebut panjang berjela...
tetapi juga kerana isi kandungannya yang sungguh memberangsangkan
Walau apa pun, adinda sangat tersentuh hati
apabila mengetahui kekanda sedang mempersiapkan diri
untuk menyambut kelahiran si baby yang sungguh bertuah ittew
Adinda sungguh terharu kerana kekanda telah memilih adinda
untuk memberi tunjuk-ajar dan khidmat nasihat tentang penyusuan
atau dalam bahasa ibu-ibu moden hari ini... breastfeeding
Malangnya wakai kekanda....
ketahuilah oleh mu... bahawasanya...
ADINDAMU INI....
HARAPKAN KOPEK SAJA BESO...
TAPI ISINYA TAK ADA!
kah kah kah kah
Jangan marah Kak Lissss..
i lap u very banyak!
Sebelum saya merapu bagi petua yang salah
baik saya handover tugasan ni kepada kroni saya
[cewah, dan-dan tu mengaku kroni haha]
Kak Lis, saya hanya berjaya menyusukan Aisyah & Asyraf selama 2 bulan
memang sungguh mendukacitakan!
[laki saya lagi dukacita, kena kuar duit beli susu formula!]
Jadi saya rasa, saya sangatlah tak sesuai nak memberi tunjuk ajar
*Aznie, sila berasa bertuah kerana kopek beso anda berisi :-p*
We all know that you are very-very passionate about breastfeeding
and... as a Malaysian BF Peer Counselor,
Her email to me as below...
*Anyway, yang kaler pepel tu jawapan dari Makcik
gatai jugak nak menjawab... kah kah kah
*******************************************************
salam rehan....
janganlah terkejut opocot dgn email Kak Lis ni.
kak lis cuma nak tanya tentang persediaan breastfeeding je.
Dari sari ke sari nak menanya tapi tak terkarang2 emailnya...
make it simple kak lis buat dalam bentuk point la ye :
a. slalu orang cakap lepas banak air susu kurang. kalau kurang,
cemana nak bagi kat bb? kena standby susu formula gak ke?
*saya standby Enfalac penuh satu lemari masa banak Aisyah dulu
tu pasai susu saya merajuk takmo kuar kot! kah kah kah*
b. masa pantang, kan selalu orang makan sket je.
kalau dah makan sket cemana nak produce susu baby?
*kena maki dgn mak sebab saya mkn byk!
kunun-kunun nak bagi susu byk. Kununnn...
Sebabtu sampai la ni tak kurus-kurus jugak*
c. kena makan extra vitamin ke untuk banyakkan susu?
*sesetengah jamu pon membantu banyakkan susu kan*
d. baper banyak botol susu kena standby untuk breastfeed nih...
*kalau malas mcm Makcik Rehan, 80 bijik botol pon tak cukup kekekeke*
e. susu yang dah dipam boleh masuk fridge kan?
tapi katalah next year kak lis dah start keja. yang jaga bb lak mil.
keja opis lapan jam. campur dgn traffic katalah 10 hours away dari rumah.
bapa botol kena standby untuk bb yang umur 5 bulan?
nak standby macam mana?
nak letak kat tempat beku ke atau nak letak kat tempat tak beku?
*Bab beku tak bekuni... Izzah pls jawab
kang MR bagi ilmu salah, kembong pulak baby Kak Lis nanti*
f. cemana nak panaskan susu yang dah beku?
*Izzahhhh...*
g. kalau during travel. nak balik johor dari penang nih mau 7-8 jam on the road.
so the best way is direct feeding ke atau bawak susu yang dah dipam siap?
*Jangan drive sambil menetek anak sudah... SitiSifir, bahaya okeh!*
h. ada orang kata, bb kalau dah biasa direct feeding,
nanti nak bagi kat botol dia tak mo lak. cemana nak buek?
*Izzah jugak... Makcik gagal disitu
Asyraf dah dpt botol takmau tetek.. lagi haru!*
i. last but not least, kandungan baper bulan baru ada keluar susu ni?
asal pg klinik doc asik tanya susu ada kuar tak?
takut karang cakap takde, dia nak tgk nenen plak. doc adalah seorang bai!
*Makcik kan, sampai dah beranak baru kuar susu
masa pregnant, susu langsung tak kuar*
ambik la masa untuk jawab. kak lis tau rehan bz hari ni kan...
*Dah tak bizi dah Kak Lis... bizi body yerla...kekekeke*
tima kasih ye...
*shesama kak :-p*
nak jawab ni kat blog pun takde masalah.
kot kot la boleh buat panduan kat bakal2 mak yang lain...
p.s : cemana nak buat tulisan yang bergaris?
Tulisan bergaris tu macam ini ker Kak Lis?
Makcik Rehan sangat cantik gemok!
Kalau yang mcm tu..begini caranya
Makcik Rehan sangat < strike> cantik < / strike > gemok!
*remove kan all the spacings in between those highlighted words