Showing posts with label Wishlist. Show all posts
Showing posts with label Wishlist. Show all posts

Sunday, November 27, 2011

Konspirasi Dan Aspirasi

Posted by MR at 2:16 AM 6 comments
Salam Maal Hijrah.
Semoga tahun yang mendatang adalah lebih baik dari tahun yang ditinggalkan.
Semoga semuanya sentiasa di dalam kasih sayang Allah. Amiin.

Ehem ehem.
Sempena tahun baru, aku pon buat azam baru. Begini kisahnya...

Abang ipar aku laki-bini baru balik Mekah semalam,
seronok dengar pengalaman depa, mengerjakan haji di usia agak muda
BIL umo 43 dan wife dia umo 38, masing-masing tengah cergas. Bestnya weiii...
Sambil sembang-sembang tu, sempat BIL berpesan kepada kami laki-bini.
Begini lebih kurang bunyinya...

Aril, kamu orang cepat-cepatlah pegi Haji (tetiba nama laki aku cam retis)
Abang pegi umo 43 pon rasa macam dah tak larat tau
orang ramai Ril... makin lama makin ramai
stamina kena kuat... berhimpit-himpit kat sana
Abang Alhamdulillah dapat hotel agak dekat
ada yang dapat hotel jauh 1 km, kesian... umo 60-70 nak menapak jauh
Masa Wukuf tidur dalam khemah, alas karpet, bersimpang siur, berhimpit ramai-ramai dalam tu...

Sepantas kilat laki aku pandang aku sambil berkata,
Ha, cepatlah kurus Makcik Rehan oiii...
Nanti kesian sapa yang tido sebelah awak... penyet!

So, harini aku pon dayet. Takut ada yang penyet nanti. Silalah percaya.
Dan beginilah corak pemakanan aku hari ini. Dayet hari pertama.

Pagi sarapan sandwich telur yang diperkaya dengan butter dan mayonis melimpah-ruah
Lepastu early lunch pi makan sizzling salmon, nasik goreng dan fries siap neskape ais
Pukul 3.30 petang pegi makan kenduri jiran, ambik nasik dan lauk penuh pinggan sampai takde ruang
Balik rumah membongkang bersama Asyraf...
Malam pukul 9.30 pegi kenduri aqiqah cucu jiran sebelah rumah Nenek Onah
Makan bubur kacang, satay, bihun sup, kuih, muffin, kambing golek, nasik goreng, bihun goreng...
*Mengah. Benti ambik napas sat*

Tu dalam dok dayet tu. Kalau tak dayet tatau la jadi lagumana.
Sebab tu tajuk entry ni konspirasi.
Iaitu konspirasi nak menggagalkan aku kurus macam Juliana Evans.
Hari pertama dah berlalu. Tengoklah esok hari kedua lagumana.
Esok aku nak pi kenduri kat Sungkai tau! *tepuk perut*

Masa BIL pi Mekah, aku pesan suruh wife dia doakan.
Aku siap tulis secara spesifik atas kertas. Takpa kot aku tulis kat sini apa yang aku harapkan...
Benda baik... hangpa pon bulih tulung doakan sama, kan?
Harap-harap aspirasi aku menjadi kenyatan.

1. Istiqamah dalam beribadah.
2. Dikurniakan anak-anak yang soleh dan solehah
3. Dapat mengerjakan Haji sebelum umur 40
4. Dapat sepasang anak kembar

Semalam laki aku kata, tahun depan kita pi daftar Tabung Haji.
Duit tak cukup lagi, takpalah... daftar dulu. Dah selangkah ke depan dah tu, kan?

Anak kembar tu aku tak bergurau tau.
Aku memang nak anak kembar.
Aku dah rasa mengandung dan melahirkan baby girl,
dan aku dah rasa mengandung dan melahirkan baby boy.
Lalu aku teringin nak rasa mengandung, melahirkan dan membesarkan anak kembar.

Ni kalau laki aku baca, panggg dia bagi penampo manja sedas
Ko jaga anak sorang pon asek nak cari gaduh dengan aku yang,
lagi ada hati nak jaga anak kembar kah?









Thursday, October 13, 2011

Im in love (again)

Posted by MR at 12:20 PM 6 comments
Sony Nex-5N.
Biso bonar bebbb!

Aku sendiri sikit punya payah nak tangkap gambar pegun anak aku tau
pakai kamera 'gambar sejuk' aku tu, asyikla jadi gambar halimunan kan
budakni pergerakan selaju cahaya (?)
tak termampu kamera marhaen aku snap gambo dia tau

Aku jeles betul camera yang buleh kasi efek blur camgini
sangat bagus untuk aku hide persekitaran yang tidak diingini
tak yah susah-susah aku nak crop gambo macam selalu
sebab nak potong gambo baju kelawor roti jala kat belakang kerusi















































Tiba-tiba latar belakang romahtangga aku yang tunggang-langgang jadi macam dalam katalog Ikea!
Ecehwahh... melampau punya feeling eh? ekekekeke...

p/s :
Sebelum aku dilabel menunjuk tanpa niat kannnnns...
Itu Iphone casing pink bukan aku yang punya. Iphone aku casing kaler merah!
Wakakakakaka... tanak kalah jugekkk! gataiiii..... :))

I've blogged about this camera before. Here.
Tak dapat beli sendiri, pandu uji di rumah sendiri pon jadi ler




Thursday, September 15, 2011

The list goes on and on!

Posted by MR at 9:17 AM 3 comments
Nadiah, ni dia nasik lemak tak cukup sifat semalam :))



























Ikan bilis takde.
Kacang ade, tapi malas goreng.
Timun ada, malas potong sebab tak suka makan dengan nasik lemak.
Sambal tu recycle semalam punya (PS beli masa balik keja)
Bubuh sejemput saja sebab sambal tu banyak belacan (patutla sangat sedap!)


Dan semalam jugak, setelah pong-pang-pong-pang di dinding fesbuk...














Ada informer bagitau, 'barang itu' buleh dapat murah di Tesco
Tanpa berlengah lagi....


Taraaaa!



























29 hengget 90 sen saja. Ai like sangat manyak!
Kat Jusco tengok ada satu digital kitchen scale brand Beurer berharga 170 hengget,
pitam bangun 18 kali pon tak beli punya... hehe

Dengan adanya gajah putih terbaruni,
bolehla kot cabut buang mahkota ratu premix yang aku pakai selamani






Tuesday, November 23, 2010

TOBI-NO-MORE

Posted by MR at 9:19 PM 1 comments
Haku plagiat istilah ni dari Umi Salwa
tima kaseh sebab sudi meroyan dengan haku sepanjang petang semalam
juger trime kaseh kepada para nasik tambah yang lain [u know who u are... cewwahhh :-p]

Yerrr... sebagaimana tajuk, begitulah isinya
TOBI - NO - MORE
Mahal lah weiiiii.... laki mak marah mak beli mahal-mahal!

Sebijik Tobi baru buleh bayor keta kontot 3 bulan,
Sebijik Tobi sekenhen pulak buleh bayor keta kontot 1 bulan

Kedip-kedip mata... redha jerla dengan carseat kain pelikat lalala ni
[baca ikut rentak lagu Anuar Zain bak kata Zalia]


Berkat pakei carseat kain pelikat lalala ni nanti
kot-kot Imam Muda Asyraf ni taat dalam mengerjakan solatttt... Amiiin.

Enche Danny, kalo ko baca entry ni,
hengattt.... itu carseat hakak yang punya yerrr!






CARSEAT HUNTING

Posted by MR at 11:05 AM 7 comments
Masih ingat konsep wishlist di belog ini kan??
Berangan tak kena duhet yerrr...


Coba bayangin, 
Asyraf yang kacak dan berwajah pan-pacific (??) sedang dodok di atas nya.

Tapi kan,
coba olah imaginasi anda tu supaya anda hanya membayangin si kacak (??) dan krosi nyer ajer...
janganlah bayangin keta kontot aku sekali... potong stim arrr...!!

Untuk memudahkan anda membayangin
dipaparkan sekali lagi wajah kacak (??) berikut :-p


Sejak 2-3 mingguni... memandu bersama si kacakni (??) sangat mencabar kesobaran!
Dia menerap, memanjat, bersila, berguling, meraung dan meronta-ronta...
mahu bolos dari krosi kunen itu!

Pagi tadi pon beberapa kali jugak haku kena benti tepi jalan
demi nak menyaborkan si kacakni (??) yang sibuk nak gapai stereng keta!

Kalau mintak tulong Si Kakak lagi best,
selamba dia tujal kepala adik dia suh baring diam-diam dalam carrier tu
ajak main tepuk-tepuk, peekaboo, belon ke hapa sumer tak jalan kann
ha bengangla member... tu yang ditujal jer tuh kikikikiki...

The above yellow carrier is too small oredi for Asyraf,
giving me a valid reason to get another carseat for him :-p

Carseat dora?
yang tu dah pajak dalam keta PS ler
pagi haku ngantor budak, petang dia lak hangkut bawak balik
sebab tu kena ada 2 ketui krosi untuk budak kacak (??) nih

Weiii... sapa-sapa yang dok UK tuh,
tulongla belikan kat aku Maxi Cosi Tobi sebijik weiii...
tak kesian ker kat aku yang mengidam nehhh... :))






Monday, September 20, 2010

TERUSKAN MENCARI PASAL : TALL CABINET

Posted by MR at 3:14 PM 7 comments
Bini Sepol memang tak abih-abih mencarik pasal
Nak nasehat pon tak guna... lantak pilah dia <--- kata PS gamaknya :))

Kejap-kejap nak re-upholstery sofa
----> sampai sudah tak buat! kain kemana, sofa kemana!

Kejap-kejap nak re-arranged bilik rahsia jadi craft studio
----> sampai sudah dok semak samun lagutu jugak! Banjaran kain pon tak surut-surut!

Haritu punya terkinja-kinja nak beli Breadmaker
----> sekarang, habaq mai sikitttt... roti apa yang hang dah pintal Rehan?

Ahh... macam-macam lagilah yang aku meroyan nak buat,
tapi kesudahannya buat vodo sajer :))

Ni pulak episod yang terbaru.. hua hua hua hua...










































Takdela haku nak kaler putih gebu gebam laguni...
tapi konsepnya lagunilah... habuan nak letak oven dgn BM aritu khennn :-p
barulah bersemangat waja nak memintal roti weiiii... :))


Saturday, August 14, 2010

DELIGHTING YOU ALWAYS

Posted by MR at 11:26 AM 4 comments
Canon. Delighting you always.
Begitu bunyi tagline dia.

OK. Duit tadak.
Tapi tetap nak imejin.
Macam biasa, imejin tak kena bayar.




















Canon IXUS 200 IS = RM1398

Kaler tak penting, kalau orang nak sadoqah,
kaler kepam pon aku tibai!
Tapi kalau beli dengan duhet hengget sendirik,
makcik rembat kaler silver <---- mcm nak beli sgt dah!

I knew that Kak Ummimon pakai IXUS, tapi tatau model yang mana.
Makcik terpesona dengan hasilnya.

Kak Sue Aleen also, pon tak sure dia pakai IXUS model yang mana.
Hasilnya toksah citerlah... sampai kadang aku konpius
dia pakai DSLR ker pakai compact camera!

Oppss.. kejap.. pegi dapo kejap,
makcik tengah rebus 'tiub beskal' untuk hanak-hanak

Weiii ... tension aku tension!
Mencah kencing atas lantai berjejeh-jejeh
padehal baru sat tadi aku atur dia pi kencing sampai 2 kali
sekincit pon dia tak kencing! [she's on potty training]
dahlah aku baru jer siap mop lantai satu umah
penat tau penat!

Lepastu aku pakaikan CD adik kat dia
tak sampai 10 minit dia kata nak kencing
aku bukak CD suh masuk bilik air
sekali CD tu dah basah!
so, aku suh jugak masuk bilik air nak siram-siram
sementara tu aku pi tutup api dapo
aku datang balik bilik air
tengok dia tengah rendam CD kena kencing dia tu dalam kolah yang penuh air!
huwaaaa...... terus aku naik gila
aku libas bontot dia sampai tgn aku sakit
tapi dia sikit pon tak nangis tau
selamba jer.. siap nyanyi-nyanyi lagik!

Apsal ko rebel macam mak ko ni nak... huwaaaa....
tak jadilah aku benti keje mcm ni
kang ader aku masuk penjara sebab dera hanak!

OK, sambung balik pasal Canon
apa aku nak tulih lagi nih?
huh.. potong stim suda.... Mencah punya pasal!

Ha, nak tanya kat sapa pakai IXUS nih
apa beza yang ada IS dgn yang takde IS
ada jugak yang takde IS ni tapi lagi mahal dari yang ada IS


Nanti-nantilah aku sambung lagik...


Tuesday, August 3, 2010

STUDIO

Posted by MR at 2:30 PM 7 comments
Tini, haku nak join hang jugak
tapi aku bukan verangan nak modified seluruh rumah
aku sangat mengidam nak studio macam hang jugak...

Bayu Permai ada 3 bilik.
Satu bilik bunuh setan, haippp... jangan skodeng :-p

Satu lagi bilik kecik yang kadang2 mcm store dan kadang2 mcm gudang
Eh, store dan gudang tak sama eh? <--- yang pasti, mana-mana pon tetap berselerak!

Dan satu lagi adalah Bilik Rahsia, merangkap bilik tetamu dan mantan bilik Kiptiyah!
Bilik Rahsia ni pon tak kurang selerak macam bilik kecik kat atas tu,
cuma martabat dia tinggi sikit sebab kdg2 akan jadi bilik tetamu

Ha, Bilik Rahsia inilah yang makcik kau teringin sangat nak transform jadi studio
Bukan studio gambar.... Art and Sewing Studio hokeh... sungguh tak hagak-hagak kan?

Saksikanlah rupa sebenar Bilik Rahsia... pertama kali didedahkan kepada umum secara eksklusif





















Rel langsir tu... dah baper kali tau aku repair... sangkutkan balik kat paku
tapi aseklah terburai balik! benci taww...
Suruh Pakcik kamuorang betulkan,
dari ramping sampai boroi bini dia... haram tak dibetulkan
[eh, aku pernah ramping meh?]
























Menyampah kan tengok?
Korang tengok kat sini dah menyampah...
akuni hari-hari kena tengok, lagi fed-up tau!



Hagak-hagak.... kalau makcik buat laguni... berapa modal?










































*Ada sapa nak beli katil hitam Cavenzi tu?*

Panggg!
Kena penampor sedas, baru celik mata.

SONY

Posted by MR at 9:18 AM 5 comments
Tengok dan berangan, tak payah bayar... kan?














I think, range SONY-NEX adalah ala-ala PANASONIC LUMIX-LX3
Makcik kau terpesona tengok iklan SONY-NEX ni kat tibi
katanya digital Camera dgn kualiti gambar DLSR
depa yang kata nyah... bukan haku yang kata...
kalau tanya haku, hapah pon aku tatau... tak pernah pakai camera mahai-mahai laguni
selamani dok hangkut camera ihsan Pakcik kau yang ini ajer...





















Sebijik-sejibon mcm ni, tapi Makcik punya kaler silver
Dibeli oleh Pakcik kau masa Mencah dalam perut lagi
masih berjasa sampai sekarang, walaupon skrin dia dah ada selaput hitam
[jatuh dalam jamban - bukan lubang jamban, atas lantai jamban...]





SONY - NEX3 = RM1999





















SONY-NEX5 = RM 2699





















Read more about them HERE



Thursday, July 22, 2010

SERANGAN BALAS

Posted by MR at 11:28 AM 4 comments
Makcik bukan suka sangat nak riak-riak ni :))
Tapiiiii.... bila dah kena cucuhhhh... terbakar beb!





































Siap ko Kak Timah Ostolia,
ko tunggu la lagi err... err.... 2 bulan, 3 bulan atau tahun depan kot...
ko tunggulah duit aku cukup... nanti aku cucuh bon*ot ko plak!
Muahahaha...

Kerul.... jom kita main kutu wang busat jom!
Aku tau ko pon dah tak menyabor nak pintal cheese bun,
sebagaimana aku yang dah tak menyabor nak tebor roti canai!

Sila bantu makcik membeli BM dgn mengkelik iklan makcik 80 kali sehari

Wassalam, i lap u olls <--- dan-dan i lap u! kah kah kah kah....!


Friday, June 18, 2010

MAKCIK MEMANG SUKA BERANGAN. SEBAB BERANGAN TAK PAYAH KUAR DUIT. BERANGAN JUGA DAPAT MENGISI MASA LAPANG

Posted by MR at 1:47 PM 12 comments
Mingguni makcik agak kesangapan.
Dok buat kerja tak pekdah dan bukan-bukan.
Kejap-kejap citer pasal haiwan,
Lepastu meroyan pulak pasal kain-kainan.

[tau, perkataan 'kainan' tak wujud - saja aku bubuh nak bagi rhyme]

Entry ni pon, makcik berangan terlebih saja.
Amaran buat YB Sepol, toksah la nak pitam kalau baca entry ni
Bukan yu taktau, bini yu ni kan kuat berangan
tapi kalau yu kesian + sayang kat ai .... silalah perkenankan!
Muehehehehe..... 


Tu mukaddimah baru... ni dia isi pentingnya....



















Habaq mai kat makcik,
ibuk mana yg tak meroyan melihat gambar di atas?
toksah tanyala gambaq tu mai mana, kompom bukan Bayu Permai punya
Anyway, kang kalo tak kasi credit, makcik kena NOD pulak kan
Haaaa... yelah, yelah... aku jumpa kat sini <----- pi la jenguk-jenguk cuci mata
sapa kena kejang perut, jangan nak maki aku haaa...

Ni kalau makcik buat bilik lawa laguni,
silap-silap.. dengan aku sekali dok makan-tido dgn budak-budak tu dalam ni!


Anyway, berbalik kepada kisah nak-balut-ke-tak-nak-balut-sofa 
yang makcik kecoh sangat 2-3 harini kan...
makcik pon sakanlah belayar kesana-sini mencari bahan nak cari pasal :-p
lalu terjumpa website ini... cool giler beb.... sebab....


















Budak pompuan di atas,
JAHIT SENDIRI sofa slipcover yang sedang beliau duduki itu.
Eh, tak cool ker... cool la wehh....
haku yang tua bangka ni,
nak jahit sarung bantal kecik pon sampai menjejeh peluh taw..
inikan pulak nak jahit sarung kosi besar bagak lagu tu... hazab mak!

And the best part is, beliau bagi tips & method step by step on how to do it!
ini barula betoi-betoi punya sharing is caring kan....
ecehwahh... macamlah aku iyer-iyer sgt nak try pon... keh keh keh keh

So, sapa-sapa yang rasa-rasa nak test power,
tuto sofa slip cover juga terdapat di sini
dan bagi sapa yang manyak duit dan tgn pengkor tak reti jahit,
sila order sofa slipcover di sini, dan suruh laki korang bayo!


-comel sentiasa-


BUKAN UNTUK TATAPAN PEREMPUAN YANG SEDANG KEJANG PERUT

Posted by MR at 9:54 AM 10 comments
Memang hina-dina sungguh bunyi tajuk entry ini kan
Mahapkan daku wahai perempuan... [u know who you are :-p]


Adalah dimaklumkan, makcik sekarang tgh kemaruk sama ini barang
Lazatnya kalau dapat landing hari-hari atas ni.....

























Atau yang macamni pon buleh jugak....























Sangat kemaruk, sampai tiba-tiba perut aku plak yang rasa kejang!



Tapi perlu diingat... selaku presiden kelab isteri-isteri marhaen semalaya,
Makcik sangat tak upaya nak hangkut yang FD punya huhuhu....
kat Stadium MPS, seketui wing chair ini adalah berharga RM 599
599 tu adalah lebih mahal 90 hinggit dari installment si kontot satu bulan taw!

Masih terasa-rasa keempukan kosi-kosi ni
sewaktu makcik melabuhkan bon*ot keatas mereka
[habihla hilang kekenyalan kosi-kosi neh kena henyak dek makcik badak!]

Haruskah makcik cari kosi terbuang di mudah.com
lepastu hantar kat brader repair kusyen yg kedai dia kat belakang PID ni
suruh dia balut guna fabrik yang dibeli dalam keadaan separa sedar haritu?

Haruskah? haruskah?


Pendapat bernas sgt dialu-alukan....

Nasihat?
Tak payahhhh... aku bukan 'makan' nasihat!

Muhahahahaha..... !!

-keji tapi comel-


ShareThis